• Home Slider01

nexo mirai chinaHyundai heeft in twee Chinese regio’s een memorandum of understanding getekend voor de introductie van voertuigen op waterstof op de Chinese markt. De samenwerking wordt gezien al een strategische stap, wie dominant is op de Chinese markt bepaalt de wereldstandaard. In China maakt Hyundai zich op voor een strijd met Toyota, die daar al langer actief is.

Momenteel zijn er geen officiële normen op het gebied van veiligheids- en oplaadmethoden voor waterstof-elektrische voertuigen. Bedrijven die de markt domineren, gaan de norm bepalen. Voldoende reden voor Hyundai om met twee Chinese regio’s afspraken te maken over het bouwen van een nieuwe waterstofeconomie inclusief laadinfrastructuur.

Tot nu toe werkten Hyundai en Toyota gebroederlijk samen op markten waar ze elkaar tegenkomen. Voor Toyota lag de afgelopen jaren de nadruk op Japan en China terwijl Hyundai zich richtte op de wereldmarkt. Maar nu hebben de Koreanen de strategie veranderd. Gezien de plannen van de Chinese regering om de waterstofindustrie op middellange en lange termijn krachtig te stimuleren, is het voor de Koreanen onmogelijk om op afstand te blijven. Om een dominante positie op de wereldmarkt voor waterstofvoertuigen veilig te stellen moet Chinese samenwerking worden gezocht. China wil op de lange termijn 10% van zijn totale energiebehoefte uit waterstof halen en 5 miljoen elektrische waterstofvoertuigen te leveren. Korea's jaarlijkse automarkt is ongeveer 1,7 miljoen auto’s groot.

Marktkenners schatten in dat de Hyundai Nexo wereldwijd een kleine voorsprong heeft op de Toyota Mirai. Om deze reden vormde de Duitse autofabrikant Audi in 2018 een waterstofalliantie met Hyundai Motors in plaats van het Japanse Toyota. Eind dit jaar komt Toyota met de tweede generatie Mirai op de Japanse markt. Begin 2021 is dit voertuig ook elders op de wereld te koop.

Beide bedrijven streven naar wereldwijde marktdominantie. Wie de markt domineert, kan de wereldwijde norm voor waterstof-elektrische voertuigen bepalen op het gebied van productie, veiligheid en oplaadnormen. Het Japanse Toyota is om die reden al langer actief op de Chinese markt en heeft in juni tijdens de 'World Environment Day' een joint venture opgericht voor de ontwikkeling van brandstofcellen in China. Toyota bezit 65% van de aandelen, vijf Chinese bedrijven de andere 35%. Deze lokale joint venture zal het vanaf 2021 beginnen met de massaproductie van waterstof-elektrische bussen en heeft het voornemen waterstof-elektrische bussen te introduceren voor de Olympische Winterspelen van 2022 in Peking.

Voor Hyundai Motors is het op korte termijn belangrijker om wereldmarktleider te zijn dan zich te richten op de hoeveel waterstofvoertuigen er dit jaar worden verkocht. De strijd om de wereldmarkt in China is nog maar net begonnen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl