• Home Slider01

Bodø Bodo ferry noorwegenEen doorbraak voor waterstof in Noorwegen. De regering heeft na lang onderzoek besloten dat over vier jaar de veerdiensten op de Vestflord in de regio Nordland alleen nog maar mogen varen op waterstof. In het gebied vaart ook de veerdienst Bodø-Moskenes, een van de langste veerbootverbindingen van Noorwegen. Premier Erna Solberg reageert positief, maar de beslissing levert naast gejuich ook scepsis en frustratie op.

De premier en de ministers blijven ondanks de kritische vragen positief over het uitdagende besluit.  “We willen de nieuwe technologie stimuleren. We weten dat waterstof in de toekomst een van de belangrijkste brandstoffen zal zijn,” zegt minister Ingolf Ropstad. “Om de CO2-vrije ontwikkeling te stimuleren hebben we dit soort projecten nodig in ons land.”

Vier aanloophavens maken deel uit van de veerdiensten op de Vestfjord in het noorden van Noorwegen, ruim boven de poolcirkel. Waterstof is naar voren gekomen als een belangrijke emissievrije oplossing voor varen op zee, waar batterijen onvoldoende bereik hebben. Drie partijleiders zijn het erover met elkaar eens dat het voor de Noorse politiek ontzettend belangrijk om stappen te zetten in de energietransitie. Het waterstofproject in de Vestfjorden wordt als zeer belangrijk beschouwd binnen het milieubeleid. De regering wil dat Noorwegen, net als de rest van Europa, een waterstofindustrie ontwikkelt op basis van blauwe en groene waterstof. Stroom uit hernieuwbare bronnen is in Noorwegen in overvloed aanwezig.

De Vestfjord wordt de eerste grote veerbootverbinding die in Noorwegen op waterstof gaat varen. Maar het is de bedoeling om vanaf volgend jaar al een kleinere eerste veerboot op waterstof te laten varen op de Hjelmelandssambandet in Rogaland, helemaal in het zuiden van het land.

Critici zien het niet zitten met de veerboten op waterstof en hebben nog trauma’s van het debacle van 2013. Toen gingen de veerboten over van olie naar gas. Het resultaat was veel uitval en veel klagende passagiers. “Maar dat gaat met de overschakeling naar waterstof niet gebeuren”, benadrukt de regering. Ook de investering in de waterstofboten, tot mogelijk wel 90 miljoen euro, vindt de regering ook geen probleem. “Als we een nieuwe levensvatbare technologie in Noorwegen willen ontwikkelen, dan moet de publieke sector dit soort aanbestedingen gebruiken om vraag te creëren. De investering zal in ieder geval niet leiden tot duurdere ferrytickets.”

Het plan is om waterstof te produceren uit hernieuwbare energie in het Glomfjord Industrial Park in Meløy in Nordland. In vloeibare vorm wordt de waterstof naar de 100 km verderop gelegen havenplaats Bodø vervoerd. Daar komt een waterstoftankstation speciaal voor boten. Verwacht wordt dat de veerboten op de Vestfjord tot 10 ton waterstof per dag zullen verbruiken. In 2024 worden de H2-veerboten in gebruik genomen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl