• Home Slider01

Vannes Ferry de Belle IleEen veerboot op waterstof voor tussen de 150 en 200 passagiers en een beperkte hoeveelheid vracht. Dat is het doel van het bedrijf Europe Technologies uit het Franse Nantes. Het schip moet gaan varen in de Golf van Morbihan in het westen van Frankrijk in de regio Bretagne. Een studie naar de haalbaarheid van het project is in volle gang en François Lefebvre, topman van Europe Technologies is zeer enthousiast.  “Voor ons is deze boot geen prototype, maar een absolute primeur op Europese en internationale schaal.”

In totaal zijn er 25 particuliere en openbare instanties bij de ontwikkeling van het Hylias-project betrokken, zoals de stad Vannes, de agglomeratie Golf van Morbihan – Vannes, het energiebedrijf van Morbihan en de regio Bretagne. Alles is erop gericht om in 2023 met een veerboot op waterstof tussen de ongeveer vijftig eilanden in de Golf van Morbihan te gaan varen. De veerboot op waterstof zal voornamelijk worden ingezet op de routes naar de dichtstbevolkte eilanden Arz en Moines. Daarvoor moet een bedrag van 15 miljoen euro worden geïnvesteerd. Het schip wordt ongeveer 24 meter lang en krijgt twee 300 kW elektromotoren en een brandstofcel. Er kan aan boord tussen de 350 tot 400 kilo waterstof worden meegenomen.
 
Het toekomstige waterstoftankstation op de kade in de havenplaats Vannes moet worden gekoppeld aan een 1.5 MW elektrolyser die dagelijks 600 tot 800 kilo waterstof kan produceren. Het tankstation zal ook gaan leveren aan landvoertuigen. Waar de energie voor de elektrolyser vandaan komt wordt nog onderzocht. Dat kunnen windparken voor de kust zijn, zonnepanelen of getijdenturbines die werken op de verandering van eb naar vloed. Het hele project moet in 2023 operationeel zijn.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl