• Home Slider01

Delft DroneOnderzoekers van de Technische Universiteit Delft, de Koninklijke Marine en de Nederlandse kustwacht hebben deze week een drone met vleugels gepresenteerd die verticaal kan opstijgen en uren in de lucht kan blijven. Bij de bekendmaking werd direct voor een moeilijke startlokatie gekozen: het achterdek van een schip op open zee. De eerste tests werden positief beoordeeld.

Een drone op waterstof is niet nieuw, daarover heeft Waterstof Magazine de afgelopen jaren meerdere keren geschreven. Maar de nieuwe drone uit Delft heeft meerdere uitdagingen overwonnen. Het vliegtuigje, met een spanwijdte van drie meter, kan lange afstanden over land en water vliegen en bijna overal landen. Daardoor zal het aantal toepassingen snel stijgen. De tot nu toe bestaande drones die op waterstof vliegen, vliegen ofwel langzaam of kunnen niet verticaal landen of opstijgen. Dit laatste proces onttrekt veel stroom aan de accu en dat is nadelig voor de vluchtduur. 

De drone gebruikt een combinatie van waterstof en batterijen als krachtbron. De drone is door de ontwerpers voorzien van vleugels om efficiënt over lange afstanden te kunnen vliegen, maar kan tegelijkertijd toch verticaal landen en opstijgen. Dit schept nieuwe mogelijkheden op plekken met weinig ruimte als een vaartuig of een dichtbebouwde of begroeide omgeving.

In de drone zit een brandstofcel aangevuld met een batterij. De batterij wordt tijdens de horizontale waterstofvlucht weer opgeladen via de brandstofcel, zodat er voldoende energie beschikbaar is voor een verticale landing. Dit is een proces dat meer energie kost dan de brandstofcel op dat moment kan leveren. Door het fixed-wing ontwerp en het gebruik van waterstof kan de drone urenlang horizontaal vliegen.

De volledig elektrische drone weegt 13 kilogram, is drie meterbreed  en wordt aangedreven door 12 motoren. Als er meerdere motoren uitvallen, kan het vliegtuigje nog steeds veilig landen. De brandstof in de vorm van waterstof is opgeslagen in een composiet waterstofcylinder met een inhoud van 6,8 liter onder een druk van 300 bar. Vanuit hier vloeit waterstof onder lage druk naar de 800 watt brandstofcel die hiervan elektriciteit produceert. De enige emissies zijn zuurstof en waterdamp. Dankzij de combinatie van de vleugels, de waterstofcilinder en batterij kan de drone meer dan 3,5 uur stabiel in de lucht blijven. Deze eigenschappen maken het vliegtuigje geschikt om ondersteuning te bieden bij verkennings- en inspectietaken.

De kennis die is opgedaan bij het ontwerpen van de drone kan worden gebruikt om de luchtvaart groener te maken. Wereldwijd wordt waterstof gezien als een van de belangrijkste kanshebbers om tot groene en duurzame vliegtuigbrandstof te komen. De Koninklijke Marine en de Nederlandse Kustwacht zien de ontwikkeling van de maritieme drone op waterstof als een echte technische doorbraak met een enorm toekomstpotentieel.
Beelden van de eerste testvulcht ziet u hier.

 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl