• Home Slider01

Aberdeen H2 projectenDoor de waterstof-initiatieven die in stad Aberdeen worden ontwikkeld neemt de Schotse stad snel afscheid van de term ‘oliehoofdstad’. Aberdeen kreeg deze titel omdat de stad opbloeide door de massale oliewinning op de Noordzee, maar nu fossiele brandstoffen eindig zijn, zet de stad in het noordoosten van Schotland volop in op waterstof.

Het meest zichtbaar op korte termijn is het openbaarvervoer op waterstof. In de straten van Aberdeen, een stad met 220-duizend inwoners, rijden binnenkort de eerste dubbeldekkers op waterstof ter wereld. De 15 bussen worden ingezet op de meest drukke lijnen door de city en kosten 555-duizend euro per stuk. Op dit moment rijden ze al op proef. De stad beschikt al jaren over een eigen waterstoftankstation en een waterstoffabriek. Daar wordt nu dagelijks 500 kilo groene waterstof geproduceerd, maar dat wordt de komende jaren vergroot naar 3500 kilo. De regionale regering, de Scottish Home Rule Government en Europese Unie stoppen ruim 9 miljoen euro in het project. Het Britse bedrijf Wrightbus zal de dubbeldekkers gaan leveren.

In de wijk Bridge of Don in Aberdeen worden momenteel waterstofwoningen ontwikkelt.  Elders in Schotland, bij het eiland Orkney, wordt de eerste veerboot op waterstof getest. De regio kijkt ook naar treinen op waterstof.

En activiteiten met waterstof trekken weer nieuwe initiatieven aan. Aberdeen is geselecteerd als de thuisbasis voor de eerste drijvende offshore-faciliteit ter wereld die groene waterstof produceert. Het baanbrekende Dolphyn-project zal 15 km uit de kust komen te liggen in de buurt van windturbines op de Noordzee. ERM, een in Londen gevestigd multinationaal adviesbureau dat eerder dit jaar 3,3 miljoen euro aan Britse overheidsfinanciering voor het Dolphyn-project ontving, zegt dat de keuze voor Aberdeen aan een aantal factoren is te wijten, waaronder de voortdurende waterstofinspanningen van de stad en de uitbreiding van South Harbor. Dolphyn zal in 2024 starten met waterstofproductie op zee met een 2MW elektrolyser, gevolgd door een 10MW-unit in 2027, die beide bij de Kincardine Offshore Windfarm zullen komen te liggen.

De waterstoffabriek gaat windenergie gebruiken om waterstof uit zeewater te produceren. Een pomp neemt het zeewater op en gebruikt de energie van de turbine om het te ontzouten en in een elektrolyser te splitsen in waterstof en zuurstof. De zuurstof wordt afgevoerd en de groene waterstof wordt per pijpleiding getransporteerd naar de kust voor gebruiksmogelijkheden als bussen, veerboten en mogelijk zelfs een waterstoftrein.

De eerste elektrolyser van 2MW zal ongeveer in een derde van de waterstofbehoefte van Aberdeen voorzien als deze in 2024 in werking wordt gesteld. Daarna zal de waterstof uit de 10MW elektrolyser in 2027 breder worden ingezet, zoals het bijmengen van waterstof in het gasnetwerk, maritieme toepassingen en industrieel gebruik.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl