• Home Slider01

Wuppertal hangbaannnnDe Duitse stad Wuppertal heeft de titel ‘Modelregio voor Waterstofmobiliteit’ gewonnen. Dit dankt de stad, in het oostelijk deel van het Ruhrgebied, aan een geschiedenis van baanbrekende transporttechnologie. Dat begon al een eeuw geleden met een innovatieve en opvallende zweefbaan (foto) die voor een deel boven het riviertje de Wupper hangt en nog steeds volop in gebruik is voor openbaar vervoer. Maar de stad beschikt inmiddels ook over een netwerk van bussen op waterstof, een waterstoffabriek en een waterstoftankstation.

Dat Wuppertaler Stadtwerke, het vervoersbedrijf van de stad, naar waterstofoplossingen kijkt is niet vreemd.  Batterijen bieden in de bergachtige regio geen oplossing met lange stukken in de dienstregeling die bergopwaarts gaan. Bussen op waterstof bieden een oplossing. Sinds vorig jaar rijden er tien waterstofbussen door Wuppertal en dit jaar kwamen er tien bij.

Iedere bus bespaart jaarlijks een uitstoot van 70.000 kilo CO2, koolstof die zou worden uitgestoten als een dieselbus was blijven rijden. De stad investeert meer dan 6 miljoen euro in waterstofbussen.

De waterstof waarop de voertuigen rijden is afkomstig van een 1,25 MW elektrolyser, afkomstig van leverancier Hydrogenics. Deze is gebaseerd op PEM-technologie en zeer geschikt om snel te kunnen schakelen als de lokale stroomvraag groot of juist klein is. Vanuit de elektrolyser wordt de waterstof verplaatst naar een opslagtank onder hoge druk met een capaciteit van 425 kilo. Voldoende om meerdere bussen snel achter elkaar te kunnen aftanken.

De stroom die nodig is voor het productieproces komt uit de plaatselijke verbrandingsoven van huishoudelijk afval. Nadat papier, verpakkingen, biologisch afval en andere bruikbare materialen zijn verwijderd belandt het restafval in een verbrandingsoven. De elektriciteit uit de centrale heeft het label ‘groen’. Jaarlijks wordt in de afvalverbrandingscentrale AWG Wuppertal ongeveer 400.000 ton afval verbrand. Van de stroomopbrengst is slechts een fractie nodig om de elektrolyser te voeden. 

Door creatief om te gaan met verschillende energiestromen wordt de stad gezien als voorbeeldgemeente in Duitsland. De waardering met de titel ‘Modelregio voor Waterstofmobiliteit’ is dan ook op z’n plaats, aldus de jury.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl