• Home Slider01

Rouen TeorDe Franse metropool Rouen, 100 kilometer ten noordwesten van Parijs, heeft elf normale bussen op waterstof aangeschaft. De bussen gaan rijden op lijn 6 die Grand-Couronne met Rouen verbindt over een afstand van 15 kilometer. De Rouen Normandië Metropool met 660-duizend inwoners heeft al enkele jaren ervaring met bussen met een accu in de stadsdiensten, maar schakelt voor de regionale verbindingen over op waterstof. Voor de aankoop is 9,5 miljoen euro uitgetrokken.

De hoofdstad van Normandië, Rouen, heeft te maken met verschillende regels. Het vervoersbedrijf is verplicht de gemiddelde leeftijd van de bussen op 7,5 jaar te houden en er mogen alleen voertuigen worden aangeschaft met een lage uitstoot. Naast de elf waterstofbussen is gekozen voor 17 bussen op een batterij voor stadsvervoer. Uiterlijk in de zomer van 2021 zullen de nieuwe bussen gaan rijden.

Het vervoersbedrijf is momenteel ook aan het onderzoeken hoe de Transport Est-Ouest Rouennais, kortweg TEOR, kan worden verduurzaamd. De TEOR (foto) is een snel vervoerssysteem voor bussen in de stad. De dienst werd in februari 2001 in gebruik genomen en was het tweede BRT-systeem dat in Frankrijk werd geïmplementeerd. De drie TEOR-lijnen rijden op aparte busbanen die zorgen voor een snel en efficiënt openbaar vervoersnetwerk, zonder hinder te ondervinden van overig verkeer. Elk voertuig heeft een GPS-locator aan boord, waarmee verkeerssignalen de TEOR-bussen voorrang kunnen geven op drukke kruispunten, zodat ze zoveel mogelijk in beweging blijven. Vier deuren aan elke kant van het voertuig zorgen voor snel en gemakkelijk in- en uitstappen.

Een soortgelijk vervoersplan met vrij liggende busbanen wordt gebruikt in Pau. Daar rijden de extra lange bussen sinds vorig jaar op waterstof.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl