• Home Slider01

Brisbane WildCatH2X, het Australische waterstofbedrijf dat auto’s, bestelwagens en tractoren op waterstof gaat bouwen, heeft er een nieuw bedrijfsonderdeel bij. De nieuwe botenafdeling H2X Marine is een samenwerking aangegaan met WildCat Marine in de stad Brisbane in het oosten van het land. Hier moet in 2021 de eerste veerboot op waterstof van de werf rollen. Het nieuwe bedrijf zal in eerste instantie een reeks emissievrije passagiersveerboten produceren voor industrieel en commercieel gebruik, elk aangedreven door brandstofceltechnologie. 

"We zijn inmiddels begonnen met de bouw van het eerste schip en zullen ongeveer 40 botenbouwers en specialisten op het gebied van waterstofaandrijvingen in dienst hebben wanneer we de maximale productiecapaciteit hebben bereikt", zegt Sam Blackadder, CEO van H2X Marine in de Australische media.

H2X is nog een startup gericht op waterstofaandrijvingen, WildCat Marine uit Queensland is al een gevestigde scheepsbouwspecialist met meer dan 30 jaar ervaring in commerciële schepen, inclusief passagiersveerboten. Het bedrijf is actief van het eerste ontwerp tot het bouwbeheer. WildCat Marine heeft projecten voltooid in verschillende delen van de wereld met productie in Brisbane voor de binnenlandse markt en voor export export. De bedrijven gaan samen fors investeren in de nieuwe technologie die wordt gezien als een flinke groeimarkt.

De eerste veerboot op waterstof moet in het eerste kwartaal van 2021 gaan varen. Dit is nog een demonstratiemodel van H2X Marine met de naam Maroochy. Dit aluminium schip krijgt een capaciteit van 50 passagiers en is uitgerust met twee elektromotoren van 120 kW die worden aangedreven door brandstofcellen die gaan draaien op groene waterstof. 

Scheepsbouwer WildCat Marine werd in 1987 opgericht om de industrie te voorzien van kwaliteitsschepen, voornamelijk commerciële hogesnelheidspassagiersveerboten (foto) en binnenschepen. Het bedrijf met vestigingen in Australië en Nieuw-Zeeland levert op de thuismarkten en in de Aziatische regio.

H2X heeft zicht tot op heden gericht op voertuigen op land. Het bedrijf is gevestigd in Illawarra in New South Wales, 75 km ten zuiden van Sydney. Hier wil H2X tegen 2025 20.000 voertuigen per jaar produceren vanuit een fabriek in Port Kembla. De CEO Brendan Norman zegt dat de onderneming ongeveer 5.000 directe banen gaat creëren, hoofdzakelijk in Illawarra. De waterstofvoertuigen die nu in ontwikkeling zijn, zijn een Snowy SUV met een actieradius van 600 km, een bestelwagen / taxibus met een rijbereik tussen de 400 en 700 km en een tractor. Volgend jaar zijn de eerste proefmodellen klaar. In 2022 is de testperiode voorbij en begint de grootschalige productie.

H2X heeft kantoren in Sydney, Australië, in Indianapolis in de Verenigde Staten, in Kuala Lumpur in Maleisië en in Barcelona in Spanje.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl