• Home Slider01

Nanjing universiteit china1China neemt iets meer tijd om het klimaatakkoord van Parijs te halen. Niet in 2050, maar in 2060 wil het land nul procent CO2 uitstoten. Een van de manieren om dat te halen is een ‘Waterstof 15-jarenplan voor nieuwe-energie voertuigen’ van de Chinese Staatsraad. Het land zal zich concentreren op de opbouw van de brandstofcel-toeleveringsketen en de ontwikkeling van vrachtwagens en bussen op waterstof. 

China streeft ernaar om tegen 2030 een miljoen brandstofcelvoertuigen op de weg te hebben, volgens een door de autoriteiten opgesteld ontwikkelingsplan. Daarvoor is nog een lange weg te gaan, vorig jaar zijn er slechts 2.700 H2-auto's in het land verkocht.

Met het toenemend gebruik van groene waterstof, opgewekt door zonne- en windenergie, gaat de CO2-uitstoot en de uitstoot van schadelijke gassen naar beneden. Een van de Chinese nutsbedrijf wil daarom een enorm zonnepark bouwen in de regio Binnen-Mongolië dat maar liefst 500.000 ton waterstof per jaar kan produceren. De bouw moet volgend jaar starten. Staatsolieraffinaderij Sinopec liet eind oktober weten dat het gaat investeren in waterstofproductie, transport en brandstofcellen en gaat tankstations bouwen voor waterstofvoertuigen. In eerste instantie ligt de focus op vrachtwagens en bussen.

“De jaarlijkse verkoop van brandstofcelvoertuigen in China zal de komende vijf jaar vertienvoudigen tot 50.000 exemplaren, voordat tegen 2035 een half miljoen zal worden bereikt”, zegt Wang Chaoyun, de voorzitter van Anhui Mingtian Hydrogen Energy Technology Co. Hij voorspelt dat China binnen drie jaar de grootste markt ter wereld zal zijn voor waterstofvoertuigen. De in Shanghai gevestigde autofabrikant SAIC Motor Corp. Liet onlangs weten dat het van plan is om tegen 2025 10 types waterstofvoertuigen te lanceren.

Hyundai Motor uit Zuid-Korea kondigde begin november aan met vijf Chinese partners te gaan samenwerken om de ontwikkeling van bedrijfsvoertuigen op brandstofcellen te bevorderen. "Hyundai gelooft dat China een enorm potentieel heeft voor bedrijfsvoertuigen op waterstof", zegt In Cheol Lee, Executive Vice President van Hyundai en hoofd van de divisie bedrijfsvoertuigen. “Hyundai en zijn regionale partners streven ernaar om tegen 2025 ongeveer 4.000 brandstofcel-elektrische bedrijfswagens in China te leveren.”

De Aziatische dochteronderneming van drankengigant Anheuser-Busch InBev SA / NV heeft inmiddels vier waterstofwagens aan haar vloot toegevoegd en daarmee is China het eerste land is waar de het bedrijf  H2-trucks inzet voor biertransporten.

Tenslotte ReFire, een start-up uit Shanghai gespecialiseerd in brandstofcelmotoren. Het bedrijf produceert ongeveer 1.000 motoren per jaar voor Chinese producenten van vrachtwagens en bussen en bereidt zich voor op een stijgende vraag. De verwachting is dat de jaarlijkse capaciteit al in 2024 zal stijgen tot 20.000. De kloof in met voertuigen op batterijen zal kleiner worden naarmate waterstof meer geaccepteerd wordt, zei Chief Executive Officer Robin Lin. “We wachten vooral op lagere prijzen van waterstof. Dat scheelt enorm, dan wordt waterstof een gemakkelijke keuze.”

Op de foto: Waterstofauto's gemaakt door Nanjing University reden acht jaar geleden al op de universiteitscampus  in het oosten van China

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl