• Home Slider01

Toulon Port CrosVaren op waterstof naar de gouden eilanden aan de Franse zuidkust. Dat is het doel van het bedrijf Les Bateliers de la Côte d'Azur, dat al ruim 20 jaar toeristen overzet vanuit de havenstad Toulon naar de eilanden als Porquerolles en Port-Cros. Vier van de zeven boten zijn inmiddels omgebouwd van diesel naar een accu. Nu stapt de rederij in waterstof.

De twee eigenaren, de broers Yves en Christophe Arnal, zijn overtuigde milieuactivisten, schrijven ze op social media. De afgelopen maand is een koopcontract getekend voor een groene waterstofshuttle. Een investering van 5,8 miljoen euro, waarvan 2,2 miljoen wordt gesubsidieerd door het Agentschap voor Milieu- en Energiebeheer (Ademe). Voor de ombouw van de veerboot is Franse startup Hyseas Energy uit Cannes gecontracteerd. Dit bedrijf heeft als doel schone technologieën te ontwikkelen voor de scheepvaart. Oprichter Arnaud Vasquez is optimistisch over verduurzaming. “In 1820 haalden de stoomboten een rendement van 10%, in 1920 was er de dieselmotor met een rendement van 20% en in 2020 biedt de waterstof-brandstofcel een rendement van 50%. Kortom, we doen het met z’n allen steeds beter.”

De omgebouwde veerboot naar waterstof moet in 2022 gaan varen, is rolstoelvriendelijk en biedt ruimte aan 200 passagiers. Het 26 meter lange schip kan 10 uur varen bij een snelheid van 10 knopen. De pieksnelheid is 12 knopen. Er kan maximaal 260 kilogram waterstof in het vaartuig worden opgeslagen bij 350 bar.

Milieuactivisten Yves en Christophe Arnal van rederij Les Bateliers de la Côte d'Azur hebben inmiddels vier boten naar electriciteit omgebouwd voor een totaalbedrag van 1 miljoen Euro. Daarmee hebben ze de CO2-uitstoot van het maritieme bedrijf inmiddels met 60% verminderd.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl