• Home Slider01

Canfranc station AragonSpanje wil de internationale treinverbinding tussen Zaragoza en de stad Pau heropenen met treinen op waterstof. De plannen die hiervoor zijn ingediend kunnen op steun rekenen van minister-president Pedro Sánchez en vallen binnen het investeringsprogramma van 1,5 miljard euro voor waterstofontwikkelingen. Dat is goed nieuws voor het Frans-Spaanse bedrijf Dhamma Energy dat in juni de eerste plannen presenteerde aan het ministerie van Industrie, in het kader van een oproep om groene waterstofprojecten te identificeren.

Dhamma Energy is een bedrijf dat gespecialiseerd is in de opwek van groene stroom en de productie van waterstof. Het initiatief omvat het installeren van een waterstoffabriek op basis van electrolyse in de Noord-Spaanse stad Huesca, inclusief de opwek van groene stroom. Spoorbeheerder Adif heeft zich achter deze plannen geschaard, treinfabrikanten CAF en Alstom zijn in beeld als leverancier van de voertuigen.

Volgens Philippe Esposito Erdozain, een van de oprichters van Dhamma Energy, moet direct bij de Canfranero-spoorlijn een elektrolyser van 40 MW worden gebouwd om groene waterstof te produceren. Dit deel van het project zou in 2023 gereed moeten zijn, tegen 2025 moet de fabriek worden uitgebreid tot 150 MW. Een zonnepark van 50 MW moet de fabriek van 100% hernieuwbare energie voorzien. De totale investeringskosten bedragen tussen de 80 en 90 miljoen euro, hierbij zijn de aanpassingen van de spoorlijn en de aanschaf van treinen op waterstof niet inbegrepen.

Twee producenten van treinen op waterstof hebben zich inmiddels gemeld. Beiden hebben fabrieken in de buurt van de spoorlijn. CAF heeft een belangrijke fabriek in het Spaanse Zaragoza en een kleinere in de buurt van de Franse stad Pau. Het bedrijf uit Aragon is onlangs door de Europese Commissie geselecteerd om een ​​prototype van een trein op waterstof te ontwikkelen. De tweede treinproducent Alstom, heeft een fabriek aan de Franse kant van de grens en heeft al ervaring met de bouw van treinen op waterstof. De eerste zeer betrouwbare waterstoftreinen ter wereld, die rijden in het noorden van Duitsland, zijn ook door Alstom gebouwd.  

De regering van de Nood-Spaanse regio Aragon heeft zich inmiddels positief uitgelaten over de plannen van de nationale regering. Volgens de regionale bestuurders kan dit spoorwegproject een belangrijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van schone technologieën. De bestuurders zijn enthousiast om Spanje en Frankrijk opnieuw via Canfranc (foto) per spoor met elkaar te verbinden met een trein uit Spanje die rijdt op hernieuwbare waterstof uit Aragon.

Waterstof is niet nieuw in het noorden van Spanje. Vijftien jaar geleden werd de Aragon Hydrogen Foundation opgericht, een samenwerkingsverband tussen bedrijven en instellingen. Het hoofdkantoor is gevestigd in het Walqa Technology Park in Huesca, een van de steden waar in de toekomst de waterstoftrein doorheen rijdt. Maar voor die tijd zal de internationale spoortunnel Canfranc, dwars door de Pyreneeën, eerst gerestaureerd moeten worden. Aan de Franse kant loopt de trein die start in Pau nu dood in het plaatsje Bedous in de Pyreneeen, aan de Spaanse kant rijdt de trein nu niet verder dan Canfranc. Dit verlaten station is het op een na grootste van Europa - het hoofdgebouw is 240 meter lang en heeft 365 ramen en 156 deuren. Dergelijke afmetingen kunnen worden verklaard door de noodzakelijke overstap van passagiers en om bagage en vracht tussen de Spaanse en Franse treinen te verplaatsen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl