• Home Slider01

LinsingerHet Oostenrijkse bedrijf Linsinger komt in de zomer van 2021 met een freestrein op waterstof. Met dit zware voertuig kunnen de rails van trams en treinen worden onderhouden. Linsinger is het eerste bedrijf ter wereld dat deze werkzaamheden zonder schadelijke uitstoot kan uitvoeren. Enkele keren per jaar wordt het hele spoorwegnet geslepen of gefreesd. Frezen is de meest gebruikte methode om schades uit het spoor te verwijderen, die ontstaan op het contactvlak tussen treinwiel en de spoorstaaf. Bij slijpen wordt ongeveer 0,2 tot 0,5 millimeter per cyclische slijpgang verwijderd, bij frezen kan dat oplopen tot 3 millimeter.

“Linsinger heeft zich ten doel gesteld onderdeel te zijn van de energietransitie en actief bij te dragen aan leefbaarheid van toekomstige generaties”, meldt CEO Günter Holleis, CEO bij de officiële bekendmaking. “Onze visie voor 2030 is dat waterstof als brandstof in de mobiliteitssector niet langer de uitzondering maar de norm zal zijn. Met een onderhoudstrein op waterstof dragen we daar direct aan bij.”

Ook minister Dr. Margarete Schramböck is enthousiast: “Waterstof is een belangrijke gamechanger in de energiesector en speelt een sleutelrol in de toekomstige levensvatbaarheid van onze bedrijven. Het bedrijf Linsinger heeft zijn innovatiekracht bewezen met de eerste spoorbouwmachine op waterstof. Zeker nu we in de Corona-crisis zitten, moeten we innovatieve bedrijven ondersteunen en het potentieel voor het creëren van waarde, werkgelegenheid en onderzoek benutten. Alleen op deze manier kunnen we het concurrentievermogen van onze industriële sector op lange termijn veiligstellen."

Zoals bij bijna alle spoorwegbouwmachines, worden de spoorfreesmachines van Linsinger sinds het begin met dieselmotoren aangedreven. Door de steeds strengere regelgeving rond schadelijke uitlaatgassen, wordt al langere tijd gezocht naar een alternatieve schone energiebron. Bovendien wordt het aspect van arbeidsveiligheid met betrekking tot de gezondheidsproblemen van werknemers op het spoor steeds belangrijker. 

Als eerste waterstofproject koos Linsinger de MG11 high-performance freesmachine als machinetype. De MG11 railfreestrein is ontworpen voor gebruik in kleine doorgangsprofielen en korte onderhoudsvensters en beschikt over de nieuwste elektrisch aangedreven freestechniek. Zowel de werkeenheden als de rijaandrijving zijn puur elektrisch. De machine maakt een variabele materiaalverwijdering tussen 0,1 mm en 1,2 mm per doorgang mogelijk. 

Het komende half jaar heeft de fabrikant nog nodig als testperiode. Naar verwachting zal de compacte MG11 Hydrogen vanaf de zomer 2021 inzetbaar zijn.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl