• Home Slider01

Mirai witEen korte test van journalisten van het Belgische blad Autowereld.be laat zien dat waterstofauto’s volwassen zijn geworden. Het design aan de buitenkant van de nieuwe Toyota Mirai gaat grotere groepen kopers aanspreken en het rijgedrag is uitstekend. Zelf de laatste geluidjes van de compressor en de waterstofpomp zijn verdwenen. Aan de auto zal het niet liggen, nu is de uitrol van waterstoftankstations een belangrijke beperkende factor.

Bij de presentatie van de nieuwe Mirai, op de Tokyo Motor Show 2019 in Japan, was het streven van de autofabrikant al snel duidelijk. Op de fundamenten van de Lexus Ls en de LC wordt de Mirai een oerdegelijke auto. Door de aandrijving te verplaatsen naar de achterwielen ontstaan nieuwe technische mogelijkheden. Het officiële brandstofverbruik bedraagt 0,79 kilogram per 100 km, goed voor een theoretisch bereik van ongeveer 700 kilometer. De drie gekoelde brandstoftanks zijn groter dan die in zijn voorganger en hebben een totaal volume 142 liter, wat goed is voor ongeveer 5,6 kilogram aan waterstof, opgeslagen onder 700 bar.

De enorme acceleraties die de meeste elektrische wagens hebben, ontbreekt bij de nieuwe Mirai. De krachtonplooiing geschiedt geleidelijk en soepel, met een duidelijke duw in de rug. In 9,2 seconden trekt de waterstofauto op van 0 naar 100 km/u. De sportmodus brengt nauwelijks soelaas, hoewel die het vermogen naar 182 pk boost.

De beperkte proefrit van de journalisten van Autowereld.be vond plaats in de regio Brussel en bedroeg niet meer dan 50 kilometer, waarvan zo'n 20 kilometer op de snelweg. Dat vertaalde zich in een testverbruik van 1,08 kg/100 km, wat zich vertaalt in een autonomie van ongeveer 500 kilometer. Dat is een stuk minder dan aangekondigd, maar wel beter dan voorheen.

De nieuwe Mirai is direct te herkennen door zijn onderscheidende uiterlijk met lage lijnen, elegante proporties, gestroomlijnde carrosserie en grote 20-inch wielen, schreef Waterstof Magazine eerder deze maand. In het ruime, moderne interieur heerst een warme, comfortabele sfeer. Belangrijke features die hieraan bijdragen, zijn het 12,3-inch grote centrale display en het hightech instrumentenpaneel dat zich als volgens kenners om de bestuurder heen vouwt. De nieuwe Mirai biedt ruim plaats aan vijf personen.

In Nederland is de nieuwe Mirai vanaf maart 2021 leverbaar. Hoewel de waterstofauto een flinke upgrading krijgt ten opzichte van zijn voorganger daalt de verkoopprijs met maar liefst 15.100 euro. De Mirai gaat in Nederland 65.995 euro kosten, de huidige Mirai staat voor 81.095 euro in de prijslijst. Daarnaast komt de importeur met een slimme tankservice. Bij kopers van de Toyota Mirai Launch Edition die binnen een straal van 50 kilometer van een waterstoftankstation wonen of werken, wordt de auto thuis of op kantoor opgehaald en volgetankt teruggebracht.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl