• Home Slider01

Seoel tankstationEen nieuwe strategie bij de uitrol van waterstoftankstations in Zuid-Korea. Nieuwe tankstations komen niet meer dicht bij de bebouwde omgeving maar bij voorkeur in groene zones langs hoofdwegen of in groenstroken tussen woonwijken. Diverse omwonenden van stations die in de planningsfase zitten protesteren tegen de komst van een tankvoorziening, waarbij gas onder hoge druk wordt gebracht. De gevaren zijn echter perceptie, in Zuid-Korea zijn nog nooit ongelukken gebeurt bij waterstoftankstations. Desondanks loopt de uitrol wel vertraging op.

Hyundai Motor Company sloot eind vorig jaar het waterstoflaadstation in het stadsdeel Yangjae-dong in het zuiden van Seoul. De verouderde apparatuur is vernieuwd en de complete tankvoorziening is gemoderniseerd. Per dag kan het tankstation voortaan 300 kg waterstof onder hoge druk leveren, dat is genoeg voor minimaal 60 auto’s.  Maar een jaar later zijn de deuren nog steeds niet geopend, vanwege protesten van inwoners van Seocho-gu.  Het gemeentebestuur van de metropool Seoul nam de exploitatie over, maar opnieuw lukte het niet de tankvoorziening te openen.

Dit is de reden waarom het landelijke ministerie van Milieu besloten heeft het voortouw te nemen bij het verkrijgen van een vergunning. Maar dan wel voor tankstations ver weg van woonwijken, bij voorkeur aan de stadsrand. Goede mogelijkheden ziet de landelijke overheid ook langs de snelwegen. Momenteel staan ​​daar al acht waterstoflaadstations, vier van Hyundai Motors en vier van Special Purpose Corporations dat rechtstreeks valt onder het ministerie van Handel, Industrie en Energie. 

Om tankstationhouders te interesseren voor waterstof zijn er verschillende financiële voordelen. Per tankstation is er een subsidie beschikbaar van 1,1 miljoen euro, gegarandeerde exploitatierechten van 20 jaar en een gratis lokatie zolang de tankvoorziening nog geen winst maakt. De overheid hoopt dat nieuwe ondernemers zich gaan melden. Dat moeten wel kapitaalkrachtige partijen zijn, de bouw van een waterstoftankstation in Zuid-Korea kost tussen de 2,5 en 3,5 miljoen euro.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl