• Home Slider01

Los Angeles waterstofbufferIn de haven van Los Angeles wordt volop gewerkt aan het project ‘Shore to Store’ waarbij goederen vanuit de schepen geheel emissievrij worden vervoerd naar distributiecentra in het achterland. Zodra de containers het schip verlaten staan er containerslepers op waterstof klaar voor transport op de kade, daarna transporteren vrachtauto’s op waterstof de vracht naar de uiteindelijke bestemming. Shell, Tenaris en Nel Hydrogen werken aan twee waterstoftankstations met XXL-capaciteit die zonder problemen grote en zware voertuigen van voldoende waterstof kunnen voorzien. Kenworth en Toyota werken aan de vrachtwagens.

Het is een uitdaging van wereldformaat, een solide tanknetwerk voor zwaar transport. Tenaris en Nel Hydrogen werken samen om voor opdrachtgever Shell deze infrastructuur in Californië te ontwikkelen. Tenaris is een wereldwijde leverancier van stalen buizen en opslagsystemen voor energie. Het bedrijf gaat de cilinders leveren waarin een groot volume waterstof onder hoge druk kan worden opgeslagen (foto). Nel is gespecialiseerd in de bouw van waterstoftankstations. Het systeem is ontworpen om in de toekomst probleemloos te kunnen worden opgeschaald.

Om te beginnen zullen er twee zware tankstations met hoge capaciteit worden ontwikkeld. Het eerste tankstation komt in Wilmington nabij de haven van Los Angeles. De tweede komt in Ontario, 70 kilometer oostelijker, nabij het distributiecentrum. Die stations bevinden zich beiden in de inbedrijfstellingsfase en daarmee is het netwerk voor zware transport op waterstof bijna gereed. Als het project van ‘Shore to Store’ definitief operationeel is zal de uitstoot van broeikasgas verminderen met 465 ton per jaar.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl