• Home Slider01

Iseo trenordItalië krijgt de eerste treinen op waterstof. Trenord, een spoorwegmaatschappij in de regio Lombardije in het noorden van Italië, gaat met de voertuigen rijden op de lijn Brésica – Edolo over een afstand van ongeveer 100 km. De huidige, dertig jaar oude dieselvoertuigen verdwijnen en maken plaats voor zes treinen op waterstof. Over drie jaar moeten de schone en stille treinen gaan rijden.

De initiatiefnemers FNM Italia en Trenord spreken bij de aankondiging van een ‘Hydrogen Valley’ in de regio sebino en Valamonica langs het toeristische Iseomeer. Binnen het project ‘H2IseO’ moeten zes treinen gaan rijden die een eigen waterstoftankstation gaan krijgen in de plaats Iseo. Daar zal ook de blauwe waterstof worden geproduceerd via stoomreforming. In totaal zal er 160 miljoen Euro in het waterstofproject worden geïnvesteerd. De treinen worden geleased. FNM Italia en Trenord hebben ook nog eens een optie op acht extra waterstoftreinen genomen.

De treinen worden geleverd door treinfabrikant Alstom. In Europa heeft Alstom de betrouwbaarheid van zijn emissievrije treinen al bewezen. In Duitsland heeft de iLint-trein, 's werelds eerste waterstoftrein, sinds september 2018 al meer dan 250.000 km afgelegd in passagiersvervoer in de noordelijke deelstaat Nedersaksen. De nieuwe waterstof-aangedreven treinen die in Italië gaan rijden, zijn ontwikkeld op dezelfde basis en zijn grotendeels identiek aan de Donizetti-treinen die al voor Trenord rijden. Hierdoor kunnen levertijden worden verkort en mogelijke synergievoordelen op onderhoudsgebied worden gerealiseerd.

Het openbaarvervoersbedrijf wil in 2025 de waterstoftoepassingen uitbreiden met de aanschaf van 40 bussen op regionale lijnen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl