• Home Slider01

Japan HydroBingoDe Belgische rederij CMB.TECH presenteert begin 2021 de HydroBingo, een schip op waterstof dat gaat varen in de Japanse binnenzeeën. Dat liet Alexander Savery, CEO van CMB maandag weten tijdens het 11e congres van het Waterstof Industrie Cluster georganiseerd door WaterstofNet. Het nieuwe schip krijgt een duel-fuel motor die werkt op waterstof en diesel.

De HydroBingo wordt samen ontwikkeld met het in Japan gevestigde Tsuneishi Facilities & Craft. TFC heeft ervaring met het ontwikkelen en bouwen van milieuvriendelijke schepen als elektrische duwboten. Het waterstofschip hoeft niet naar een tankstation, de cilinders met waterstof worden aan boord geplaatst. Voor de voortstuwing heeft het schip de beschikking over twee elektromotoren, elk met een vermogen van 400 kW. De maximale vaarsnelheid is 26 knopen, met een kruissnelheid tussen 18 en 22 knopen. Aan boord is plaats voor maximaal 80 passagiers.

SMB.TECH werkt nog aan meer innovaties. Het maritieme bedrijf uit Antwerpen werkt ook aan de HydroCat, een schoon schip op waterstof dat medewerkers van boorplatforms vervoerd van wal naar de werkplek op zee. Daarnaast is de Hydro Power Barge in ontwikkeling. Dit schip met brandstofcellen kan in de haven langszij komen liggen en grote schepen aan de waterkant van (wal)stroom voorzien zodat de vervuilende scheepsmotoren in de havens uit kunnen.

Het hele congres van het Waterstof Industrie Cluster georganiseerd door WaterstofNet is terug te zien via deze link.  De presentatie van de Antwerpse rederij SMB.TECH begint op 55 minuten.

 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl