• Home Slider01

Stuttgard vliegtuigEen belangrijke stap voor de onderzoekers van de universiteit in de Duitse stad Ulm, het waterstofvliegtuig waar al jaren aan wordt gewerkt heeft goedkeuring gekregen om door te gaan met nieuwe testvluchten. Afgelopen weekend werd de nieuwste versie, het waterstofvliegtuig HY4, gepresenteerd aan de pers op het vliegveld van Stuttgart. Het vliegtuig met twee glazen cockpits biedt plaats aan in totaal vier personen. 

HY4 voltooide zijn eerste vlucht in 2016. Onderzoekers van de start-up H2Fly, het Duitse Lucht- en Ruimtevaartcentrum en de Universiteit van Ulm zijn bij de ontwikkeling betrokken. Bij de presentatie van het nieuwste model op de luchthaven van Stuttgart liet de Duitse minister van Transport Andreas Scheuer via een videoboodschap weten: "Wat hier wordt gepresenteerd, kan de mobiliteit veranderen."

Uit de voortgang die is geboekt bij de ontwikkeling van de nieuwe generatie vliegtuigen concluderen de onderzoekers dat erover drie tot vijf jaar een radicale ommekeer komt: 'We zien dat het mogelijk is om genoeg waterstof op te slaan in een vliegtuig om regionale vliegtuigen met 40 tot 80 passagiers tot 2000 kilometer te laten vliegen. Passagiers kunnen rond 2030 plaatsnemen in de eerste waterstofvliegtuigen.”

De luchtvaartindustrie staat niet alleen vanwege de corona-uitbraak voor enorme uitdagingen, het luchtverkeer is verantwoordelijk voor tussen de vijf en acht procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. De universiteit in Ulm is dan ook niet de enige met onderzoek naar vliegen op waterstof, studenten van de technische universiteit in Delft in Nederland onderzoeken ook de toepassing van waterstof in vliegtuigen. In het Verenigd Koninkrijk wordt al volop geëxperimenteerd en vliegtuigbouwer Airbus heeft aangekondigd tegen 2035 een waterstofvliegtuig op de markt te brengen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl