• Home Slider01

Cranfield ZeroAvia1British Airways werkt samen met ZeroAvia, een toonaangevende innovator in het koolstofarm maken van de commerciële luchtvaart, binnen een project om te onderzoeken hoe vliegtuigen op waterstof een leidende rol kunnen spelen in de toekomst van duurzaam vliegen. British Airways gaat de samenwerking aan om te onderzoeken hoe het bedrijf in de toekomst duurzamer kan worden. De overstap van fossiele brandstoffen naar emissievrije waterstof is daarbij van groot belang. ZeroAvia, gevestigd in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten is pionier in waterstoftoepassingen.

In september 2020 kreeg ZeroAvia wereldwijde bekendheid toen het een belangrijke technologische doorbraak bereikte door 's werelds eerste, door waterstof aangedreven vliegtuig van commerciële omvang te bouwen. Het vliegtuig met zes zitplaatsen maakte een proefvlucht vanaf Cranfield Airport in Engeland, meldde Waterstof Magazine eerder.

“British Airways zet zich in voor een duurzame toekomst en het bereiken van een netto nuluitstoot van CO2 tegen 2050”, zegt Sean Doyle, CEO van British Airways. “Op korte termijn betekent dit het verbeteren van onze operationele efficiëntie en op langere termijn het investeren in de ontwikkeling van duurzame vliegtuigbrandstof. British Airways wil een bijdrage leveren aan de groei van nieuwe technologieën, zoals emissievrije waterstofaangedreven vliegtuigen "

“De missie van ZeroAvia is om de wereldomspannende overgang naar een vlucht zonder uitstoot te versnellen”, zegt Sergey Kiselev, hoofd Europa van ZeroAvia. “We geloven dat waterstof de beste manier is om dit snel en praktisch te bereiken. Eerder dit jaar hebben we bewezen dat passagiers straks voor commerciële diensten aan boord kunnen gaan van een emissievrij vliegtuig op waterstof. In de komende jaren zullen we die technologie opschalen om grotere vliegtuigen over langere afstanden aan te drijven. We hebben ontdekt dat waterstof-elektrische technologie niet alleen de duurzaamheid van de vlucht verbetert, wat essentieel is, maar ook de bedrijfskosten kan verlagen en de passagierservaring tijdens de vlucht kan verbeteren.”

In 2021 verwacht ZeroAvia zijn technologie verder te demonstreren op grotere afstanden en met grotere vliegtuigen. Het bedrijf verwacht de commercialisering van waterstof-elektrische energie voor vliegtuigen al in 2023 te realiseren met vluchten tot 800 kilometer in vliegtuigen met maximaal 20 zitplaatsen.  Zowel British Airways als ZeroAvia maken deel uit van de Jet Zero Council, een partnerschap tussen de overheid en de industrie om de ambities van de Britse regering op het gebied van netto emissievrijheid voor de luchtvaart- en ruimtevaartsector te bevorderen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl