• Home Slider01

shell trucksEen nieuw Europees samenwerkingsverband van grote bedrijven werkt aan de uitrol van zwaar transport op waterstof. In eerste instantie ligt de focus op het op de markt brengen van zware vrachtwagens op waterstof gecombineerd met een tankinfrastructuur langs de belangrijkste transportcorridors. In de tweede helft van de jaren twintig moet het heel worden gedekt.

Nieuwe brandstoffen bieden nieuwe kansen. Zo zullen er grootschalige productielocaties voor groene waterstof moeten worden gebouwd, moeten er transportsystemen ontstaan voor waterstof in vloeibare- en in gasvorm, zal een netwerk van waterstoftankstations met grote capaciteit moeten worden uitgerold en moeten vrachtwagenfabrikanten trucks met een brandstofcel ontwikkelen. Binnen het H2Accelerate-project werken Daimler Truck AG, IVECO, OMV, Shell en de Volvo Group samen om de juiste voorwaarden te helpen creëren voor de massale uitrol van waterstofvrachtwagens in Europa. Door samen te werken denken de bedrijven de overgang naar schone waterstof sneller te kunnen realiseren. Nu een groeiend aantal regeringen en bedrijven zich aansluiten bij een gemeenschappelijke visie van een energiesysteem zonder schadelijke uitstoot, denken de H2Accelerate-deelnemers dat waterstof de essentiële brandstof wordt voor het volledig koolstofvrij maken van de vrachtwagensector.

De komende vijf jaar moeten er honderden vrachtauto’s op waterstof op de Europese wegen gaan rijden en moeten er 20 waterstoftankstations met hoge capaciteit worden ontworpen en geplaatst op selectieve locaties en in clusters. In de tweede helft van de jaren 20 moeten er duizenden vrachtwagens op waterstof per jaar bijkomen en moeten alle belangrijke transportcorridors van waterstoftankstations met een hoge capaciteit worden voorzien.

Ondanks de eigen financiële slagkracht denken de deelnemers binnen H2Accelerate nog wel beroep te moeten doen op subsidies, omdat de projecten vanaf het begin lang niet rendabel zullen zijn. Tegelijkertijd zullen de deelnemers overleggen met beleidsmakers en regelgevers om een ​​beleidsomgeving te stimuleren die de daaropvolgende opschaling naar volumeproductie voor waterstofvrachtwagens en een Europa breed tanknetwerk voor koolstofvrije waterstofbrandstof zal helpen ondersteunen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl