• Home Slider01

Kopenhagen veerbootDe grootste veerboot ter wereld op waterstof gaat varen tussen Denemarken en Noorwegen. De twee landen gaan samen met gerenommeerde partners het schip samen ontwikkelen. Het project wordt gefinancierd door de Europese Unie en de boot gaat varen rond 2027.

Alvorens de veerboot daadwerkelijk wordt ingezet tussen Kopenhagen, Frederikshaven en Oslo zal er nog veel geïnnoveerd moeten worden. De grootste brandstofcellen ter wereld produceren nu 1 tot 5 MW, schrijft rederij DFDS in zijn persbericht. De veerboot op de Scandinavië-route heeft echter meer energie nodig, op piekmomenten tot 23 MW. Op het schip is plaats voor 380 auto’s of 320 vrachtwagens en 1800 passagiers.

Diverse wereldspelers werken samen aan dit zeer innovatieve project. Dat zijn DFDS, ABB, Ballard Power Systems Europe, Hexagon Purus, Lloyd's Register, KNUD E. HANSEN, Ørsted en Danish Ship Finance. Het partnerschap heeft steun aangevraagd uit het EU Innovatiefonds. Aangezien er momenteel geen veerboten van dit type in de wereld zijn, zal de ontwikkeling van de veerboot financiële steun van de overheid vereisen. Als het project zich voortvarend ontwikkelt, kan de veerboot volgens planning in 2027 volledig operationeel zijn op de drukke zeevaartroute.

De waterstof wordt lokaal geproduceerd in Greater Copenhagen op basis van offshore wind, en het project zal onderzoeken hoe deze optimaal kan worden geïntegreerd met het lokale energiesysteem. De waterstof-ferry heeft als werknaam Europa Seaways en zal jaarlijks zorgen voor een vermindering van de CO2-uitstoot van 64.000 ton.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl