• Home Slider01

Talgo waterstoftreinDe van oorsprong Spaanse treinbouwer Talgo komt met voertuigen op waterstof. Net als veel concurrenten is de treinenfabrikant gestart met het onderzoek naar rijden op waterstof. Nog dit jaar moet een eerste trein op proef gaan rijden, enkele jaren later moeten de definitieve treinen klaar zijn.

De spoorwegfabrikant heeft de details van deze plannen gepresenteerd tijdens het evenement 'Hernieuwbare waterstof: een kans voor Spanje', georganiseerd door het Ministerie van Ecologische Transitie en de Demografische Uitdaging. De waterstoftreinen moeten de dieselvoertuigen gaan vervangen. De waterstoftrein krijgt de naam 'Talgo Vittal-One'.

"Groene waterstof is niet langer de toekomst, het is een realiteit. De lancering van waterstoftreinen zoals die Talgo ontwikkelt, zal de mobiliteit in ons land verbeteren, hand in hand met het milieu, aangezien het mogelijk zal maken om te profiteren van niet-geëlektrificeerde Spaanse spoorlijnen”, zegt CEO, José María Oriol .

Het bedrijf legt uit dat dit systeem is ontwikkeld als modulaire oplossing, waardoor het in alle soorten treinen kan worden geïnstalleerd. De brandstofcellen worden aangevuld met batterijen om de beschikbare acceleratie bij het starten vergroten. De batterijen worden bij het remmen opgeladen. Het door Talgo ontworpen waterstofsysteem maakt het mogelijk om de lijnen van de spoorwegen te elektrificeren zonder de noodzakelijke aanleg van bovenleidingen.

De Talgo is een in Spanje ontworpen trein, geproduceerd door de gelijknamige treinfabrikant Talgo S.A.. Een Talgotrein bestaat uit korte rijtuigen met elk slechts twee wielen, alleen het eerste rijtuig heeft vier wielen. Talgotreinen rijden naast Spanje in veel andere Europese landen, de Verenigde Staten en Argentinië.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl