• Home Slider01

Swiss Post ZwitserlandSwiss Post, het postbedrijf van Zwitserland, heeft een vrachtauto op waterstof in gebruik genomen. Het voertuig met aanhanger wordt hoofdzakelijk ingezet voor het vervoer van pakketpost tussen verschillende sorteercentra. Dit is een nieuwe stap van het postbedrijf om de bezorging van brieven en pakketten emissievrij te laten plaatsvinden. Op lange termijn worden de goederenstromen van het postbedrijf geheel fossielvrij.

Voor de laatste stap in de postbezorging maakt Swiss Post nu al gebruik van 6000 elektrische scooters die worden opgeladen met groene stroom. Deze opvallende gele voertuigen met één voorwiel en twee achterwielen hebben voorop en achterop grote bakken voor poststukken. Als het aanbod groot is kan de elektrische scooter ook nog een aanhangwagen trekken. Voor het bestelwagenpark tot 3,5 ton streeft het bedrijf ook naar elektrificatie. Voor het transport over grote afstanden en tot 36 ton is waterstof in beeld. 

De vrachtauto op waterstof waar nu mee wordt gereden is de Hyundai Xcient Fuel Cell, 's werelds eerste in serie gebouwde elektrische zware truck met een brandstofcelsysteem. De truck wordt geproduceerd in Zuid-Korea en kan voor een vast bedrag per kilometer worden geleased in Zwitserland bij H2 Energy. Zoals Waterstof Magazine eerder meldde zijn in het najaar de eerste trucks op waterstof in gebruik genomen. Inmiddels rijden er in het Alpenland al tientallen rond bij zeer uiteenlopende bedrijven. Binnen vijf jaar moeten dat er 1700 zijn.

Waterstoftrucks zijn stil en stoten alleen waterdamp uit in plaats van CO 2 en andere vervuilende stoffen. Elke waterstofwagen die een conventionele dieseltruck vervangt, vermindert de CO2-uitstoot met 70 tot 80 ton per jaar.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl