• Home Slider01

alstom coradia ilint 3De Franse treinenfabrikant Alstom wil in de toekomst wereldwijd marktleider blijven in treinen op waterstof. De fabrikant ziet een grote toekomst voor emissievrij openbaar vervoer met brandstofcellen en bouwt de waterstofactiviteiten gestaag uit. Nog dit jaar begint Alstom met de serieproductie van de Coradia iLint op waterstof. De eerste treinen rijden al ruim een jaar zeer succesvol in het noorden van Duitsland.

De komende jaren zal de vraag naar treinen zonder uitstoot flink stijgen. Het Europese hoofdnetwerk is al helemaal geëlektrificeerd met bovenleidingen, toch zijn er nog honderdduizenden kilometers regionale lijnen en spoorlijnen bestemd voor goederenvervoer zonder bovenleiding. De komende vijftien jaar moeten er bijna 5.500 regionale diesel aangedreven treinen worden vervangen om de CO2-uitstoot snel terug te dringen.

Alstom is en blijft de komende jaren marktleider, alleen al omdat er nauwelijks concurrentie is. De treinenafdeling van concurrent Siemens kondigde onlangs aan met treinen op waterstof te beginnen, maar de eerste voertuigen zijn pas in 2024 gereed. De Chinese spoorwegtechnologiegroep CRRC heeft tot nu toe alleen een tram op waterstof aangekondigd. In het Verenigd Koninkrijk zijn ook plannen voor treinen op waterstof. Tot dusverre is alleen de Coradia iLint van Alstom daadwerkelijk in de dienstregeling actief.

Serieproductie is ook nodig. Zoals Waterstof Magazine eerde meldde hebben twee regionale spoorbedrijven uit het Duitse Nedersaksen en Hessen bij Alstom gezamenlijk 41 treinen besteld. Een Italiaans spoorbedrijf gaat met zes treinen rijden langs het Idromeer en heeft nog eens een optie op acht extra treinen. Alstom hoopt binnenkort de bestelling bekend te kunnen maken van 14 regionale treinen voor Frankrijk. In Nederland en Oostenrijk is de waterstoftrein inmiddels op het spoor getest. De reacties waren positief, Alstom verwacht concrete interesse.

Elektrische treinen met batterijopslag zijn een alternatief voor brandstofcellen. Deze worden echter alleen geschikt geacht voor toepassingen tot 150 kilometer, waterstoftreinen kunnen ingezet worden boven de 150 kilometer. De iLint van Alstom legt 600 kilometer af, in serieproductie moet dat 1000 kilometer worden.

Het achteraf inbouwen van het waterstofsysteem in treinen is ook voor Alstom een ​​optie, laat manager Brahim Soua weten. De Fransen bieden hun brandstofcelaandrijvingen echter in eerste instantie aan als nieuwe voertuigen op basis van het beproefde Coradia-treinplatform. Een brandstofceltrein is ongeveer 20 procent duurder in aanschaf, maar over zijn levensduur van gewoonlijk 30 jaar is hij aanzienlijk goedkoper dan een dieseltrein, meldt Alstom.

Foto: Alstom Coradia

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl