• Home Slider01

Munster wasterstofbussEen klein feestje in de Duitse stad Münster. Daar is gisteren officieel de eerste waterstofbus aan de uitbreidende de vloot van emissievrije voertuigen voor het openbaar vervoer toegevoegd. De H2-bus is gebouwd in Nederland en heeft drie jaar vanuit Apeldoorn gereden over de Veluwe, dankzij financiële steun van de provincie Gelderland. Nu de concessie van de Nederlandse vervoerder is afgelopen, is een van de bussen voor een periode van twee jaar uitgeleend aan Munster. De deal is tot stand gekomen via de Duitse bussenbouwer Buses4Future, als voorloper op de levering van 3 nieuwe waterstofbussen eind dit jaar.

Gisteren is de waterstofbus officieel gepresenteerd, maar het voertuig maakt al ruim een maand proefritten in Münster. Buschauffeur Thomas Kummer heeft inmiddels heel wat testkilometers gereden en is zeer enthousiast over de prestaties. “De bus is erg comfortabel en stil,” laat hij in de regionale media weten. “De combinatie van emissievrije aandrijftechnologie en de prettige rijeigenschappen maken het tot een heerlijk voertuig om mee te rijden.” De bus heeft een actieradius van 350 tot 400 km.

Theo Hendriks, directeur bij het Arnhemse bedrijf HyMove heeft de bus ontwikkeld en gebouwd, een project dat mede mogelijk is gemaakt door cofinanciering van de provincie Gelderland voor innovatieve projecten. Hendriks is verheugd dat het voertuig de komende jaren wordt ingezet bij onze oosterburen. “Deze bus was voor HyMove het eerste grote voertuig dat we bouwden op waterstof. Natuurlijk worden nieuwe voertuigen in de eerste jaren strak gemonitord, maar zelfs wij waren aangenaam verrast toen vorig jaar de prestaties van verschillende merken waterstofbussen werden vergeleken. Onze bus behoorde bij de top van meest betrouwbare bussen. Gecombineerd met een gering waterstofverbruik, behoort onze bus bij de top van de markt. De bus rijdt met een brandstofcel van het Arnhemse bedrijf NedStack, onze buurman op het bedrijventerrein IPKW in Arnhem, waar zeer uiteenlopende waterstofbedrijven werken aan een schone toekomst. ” Hendriks heeft er dan ook het volste vertrouwen in dat Stadtwerke Münster nog vele jaren probleemloos met dit oer-Hollandse product gaat rijden.

De Duitse busfabrikant Buses4Future is in 2020 opgericht met als doel een belangrijke aanbieder van bussen op waterstof te worden. Het bedrijf levert eind dit jaar drie nieuwe bussen aan de stad Münster. Ook in deze voertuigen is zit de hoogwaardige technology van HyMove in Arnhem verwerkt. Münster wil uiterlijk in 2029 het totale OV emissievrij hebben.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl