• Home Slider01

Doetinchem waterstofbusOpenbaarvervoersbedrijf Arriva Nederland heeft tien bussen de rijden op waterstof gekocht bij Solaris. De bussen van het type Urbino12 gaan rijden vanuit Doetinchem binnen het streekvervoer in de Gelderse Achterhoek en de Cleantech Regio Zutphen/Apeldoorn. Eind dit jaar worden de voertuigen officieel in gebruik genomen.

In december maakte het college van Gedeputeerde Staten van Gelderland bekend dat ze meedoet aan het Europese programma JIVE2, waarin het stimuleren van emissieloos openbaar vervoer centraal staat. Europa en de provincie investeren de komende vier jaar 6,4 miljoen in het project. Dat geld gaat deels naar de hogere aanschafkosten en deels naar de duurdere brandstof. De tien waterstofbussen gaan dieselbussen vervangen en gezamenlijk meer dan 1 miljoen kilometer per jaar rijden. Dat is meer dan het dubbele aantal kilometers dat JIVE voorschrijft. Daarmee wordt met Europese en Gelderse subsidie een impuls gegeven aan de vergroening van de mobiliteit, de productie van groene waterstof en de realisatie van de waterstofinfrastructuur.

De Poolse busfabrikant Solaris gaat de technologisch geavanceerde bussen produceren. De stille en volledig emissievrije waterstofbussen worden aangedreven met energie die wordt geproduceerd in brandstofcellen. De waterstof die nodig is om de Urbino12-waterstofbus aan te drijven, wordt opgeslagen in meerdere tanks met een totaalvolume van 1560 liter, gemonteerd op het dak van de bus. Elke bus wordt ook uitgerust met een extra opslagruimte voor elektrische energie in de Solaris High Power-batterij. In de regio komt een openbaar waterstoftankstation.

 De waterstofbus heeft 37 zitplaatsen en is inclusief staanplaatsen geschikt voor 85 personen. De bussen worden van alle gemakken voorzien zoals USB-oplaadpunten, airconditioning en een modern passagiersinformatiesysteem. Verder worden de bussen uitgerust met CCTV-camera's. Voor mensen met beperkte mobiliteit is een rolstoelplaats ingericht en kan gebruik worden gemaakt van een rijplank om de bus in te rijden.

 De chauffeurs gaan met camera’s werken, in plaats van zijspiegels, en met het zogeheten ‘Mobileye Shield’. Dat is een systeem van intelligente camera's die de directe omgeving van het voertuig bewaken, waardoor er minder kans is op botsingen met voetgangers of fietsers. Chauffeurs worden gewaarschuwd voor mogelijke gevaren met geluids- en visuele signalen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl