• Home Slider01

Aberdeen dubbeldekkerDe eerste dubbeldekkers ter wereld die rijden op waterstof zijn vanmorgen in gebruik genomen in het Verenigd Koninkrijk. First bus, de grootste busmaatschappij in Schotland, rijdt vanaf vandaag met de negen bussen in de stad Aberdeen.

De innovatieve en schone bussen moeten aantonen dat de stad actief bezig is met de transitie naar groene energie. De voertuigen worden gedeeltelijk gefinancierd door het JIVE- project van de Europese Unie, dat tot doel heeft bij te dragen aan de commercialisering van waterstofbussen door middel van gezamenlijke aanbestedingen tussen steden. In het Verenigd Koninkrijk participeren Londen en Birmingham ook in JIVE, net als tientallen steden en regio’s op het vaste land van Europa.

Andrew Jarvis, algemeen directeur van First Bus, is blij met de innovatieve voertuigen. “First Bus bedient duizenden klanten in Aberdeen en we weten dat veel van onze klanten de bus nemen omdat ze zich zorgen maken over het milieu. We zijn verheugd dat we als First Bus onze passagiers een nog groenere en stillere manier kunnen bieden om door de stad te reizen.”

Waterstof zal een belangrijke rol gaan spelen in de toekomst van de busindustrie, omdat het een uiterst efficiënte brandstofoplossing biedt met een groot bereik. De hypermoderne bussen hebben minder dan 10 minuten nodig om volledig bij te tanken, hebben 60 zitplaatsen en verplaatsen zich nagenoeg geruisloos door de stad.

Het nieuwe project van 9,4 miljoen euro is gefinancierd door de gemeenteraad van Aberdeen, de Schotse regering en de gemeenschappelijke onderneming Fuel Cells and Hydrogen van de Europese Unie. Iedere bus kost iets meer dan 560-duizend euro. De bussen hebben zes waterstoftanks, vier naast de brandstofcel en twee achter de stoelen achter op het bovendek. De tanks zijn omwikkeld met koolstofvezel en zeer veilig. Passagiers op lijn 19, van Peterculter naar Tillydrone, worden sinds vanmorgen vervoerd met de nieuwe en schone dubbeldekkers.

Helemaal nieuw is busvervoer op waterstof niet in Aberdeen. Al in 2015 werd de eerste normale bus met een brandstofcel in gebruik genomen. Momenteel wordt aan een plan gewerkt om de waterstof zelf in de stad te maken.

De introductiefilm van deze dubbeldekkers ziet u hier.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl