• Home Slider01

IJzendoorn DekkerDe Nederlandse bedrijven SolarDuck en Voyex starten een proefproject voor scheepvaart op waterstof-olie. Duurzame energie opgewekt uit drijvende zonnepanelen worden gekoppeld aan een elektrolyser. De waterstof in gasvorm die hieruit vrijkomt wordt vervolgens opgeslagen in ‘Liquid Organic Hydrogen Carrier’ (LOHC) zodat het veilig vervoerd en getankt kan worden door schepen. In april gaat het project van start. De provincie Gelderland ondersteunt het initiatief met een subsidie van 350-duizend euro.

SolarDuck levert voor het project het zonne-eiland dat bestaat uit vier aan elkaar gekoppelde platforms met elk 39 zonnepanelen. Deze modulaire platforms zijn geschikt voor op zee, maar zullen eerst getest worden op de rivier de Waal om de effecten van stroming en wind in beeld te krijgen. “Begin april wordt het zonne-eiland in z’n geheel vanaf Gorinchem, 50 kilometer stroomopwaarts, naar IJzendoorn versleept. Een unieke gebeurtenis!”, verzekert Burgers van SolarDuck. Bij de Dekker Groep, een bedrijf gespecialiseerd in zand- en grindwinning, krijgt de drijvende proefopstelling een plek in het water (foto).

Het zonne-eiland, dat 65 kilowatt aan piekvermogen produceert, wordt vervolgens aangesloten op een 10 kilowatt elektrolyser waarmee ongeveer 4 kilo waterstof per dag wordt geproduceerd. ’s Nachts draait het systeem op nachtstroom van wal. De waterstof wordt gekoppeld aan een ‘Liquid Organic Hydrogen Carrier’ (LOHC), een olie-achtige vloeistof dat als drager voor de waterstof dient. “Deze ‘waterstofolie’, kan op kamertemperatuur, onder dezelfde atmosferische omstandigheden als bijvoorbeeld diesel vervoerd worden”, laat Wiard Leenders van Voyex aan Waterstof Magazine weten. "Ook de manier waarop de olie vervolgens de waterstof weer vrijgeeft, als input voor de stroomwekking aan boord, is een onderdeel van de testopstelling. De olie zelf kan opnieuw als drager hergebruikt worden." Voyex werkt samen met een Chinees bedrijf dat in China al soortgelijke projecten heeft lopen.

“De eerste testopstelling is nog kleinschalig,” zegt Leenders. “Als we het systeem goed hebben draaien volgt opschaling. Dan produceren we voldoende waterstofolie om een eerste binnenvaartschip daarop te laten varen.” De initiatiefnemers hebben op deze wijze de hele keten van energieopwekking tot en met het veilig varen op waterstof binnen handbereik.

Het project heeft de passende naam ‘The Atoll’, verwijzend naar de film ‘Waterworld’, waarin een kunstmatig eiland in zijn eigen energiebehoefte voorziet. De totale projectkosten bedragen zo’n 1 miljoen euro.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl