• Home Slider01

Mobiel tankstationnHet consortium 'H2-MilkRun’ in de Nederlandse stad Ede krijgt ruim 700-duizend euro subsidie voor de ontwikkeling van twee vrachtauto’s op waterstof. De voertuigen worden ingericht als mobiel waterstoftankstation en gaan waterstof bezorgen bij bedrijven waarvan intern transport op waterstof rijdt. Vanuit de vrachtauto’s kunnen heftrucks, stapelaars en sleepwagens op waterstof binnen enkele minuten volgetankt worden. Een van de partners in het project is Toyota Material Handling in Ede.

De provincie Gelderland en het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) keren in gezamenlijk 719.712 euro aan subsidie uit aan een aantal bedrijven die meewerken aan de ontwikkeling van het waterstoftanksysteem. Met de mobiele pomp kan het gebruik van waterstof voor bedrijfsvoertuigen op eigen terrein worden opgestart. De twee tankauto’s voor waterstof hebben verschillende formaten.

Bedrijven die gebruik maken van heftrucks, agrarische machines of schoonmaakwagens op aardgas of accu’s kunnen nu in de praktijk zelf uitproberen hoe waterstof werkt. Het plaatsen van een eigen waterstofpomp bij bedrijven is technisch gezien al mogelijk, maar in de opstartperiode zeer kostbaar. Elders op de wereld hebben grote 24-uurs bedrijven als Amazon en Wallmart al duizenden voertuigen voor intern transport op waterstof aan het werk.

Het consortium H2-MilkRun bestaat uit zeven partners: Mobihy Gendringen, Duurzame Energie Consult (Apeldoorn), Veth Automotive (Duiven), Rijngas (Dinxperlo), Toyota Material Handling Nederland (Ede), WUR (Wageningen), GINAF Trucks Nederland (Veenendaal), en Universiteit Twente (Enschede). De totale kosten van het project bedragen 1.452.682 euro.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl