• Home Slider01

Toulouse bikesDe Franse bedrijven Vélo Utilitaire Français (VUF) uit Toulouse en Pragma Mobility uit Biarritz werken aan een vrachtfiets op waterstof. VUF levert al enkele jaren batterij-elektrische cargobikes voor het vervoer van goederen in binnenstedelijke gebieden. Pragma Mobility is pionier op het gebied van fietsen met een brandstofcel.

VUF is enkele jaren geleden begonnen met een cargobike op drie wielen waarmee in Toulouse frituurvet werd opgehaald om te worden gerecycled. Dat vormde de basis voor een complete range van cargobikes en accessoires. Het laadgedeelte zit achter op de fiets om een groter volume te kunnen meenemen en is daarmee een bijzondere verschijning is steden. Trapondersteuning wordt nu nog geleverd door een batterij.

Sinds begin dit jaar is de cargobike ook in Nederland te koop via importeur DIVAGO Consulting. Het bedrijf biedt twee driewielers aan, de Compact en de XXL. Beiden zijn relatief licht, ze wegen slechts 40 kg, wat de reikwijdte van de batterij ten goede komt. De Compact is voorzien van ‘tilting’ achterwielen die mee kantelen in de bochten, waardoor de cargobike soepel door de bochten gaat. Een aanhangwagen bij de Compact-versie is een optie.

De Nederlandse importeur Dick van Goch vertegenwoordigt niet alleen VUF maar ook Pragma Mobility, dat furore maakt met een waterstof fiets. “Beide ondernemingen komen uit het zuidwesten van Frankrijk,” laat Van Goch weten. “Ze werken momenteel samen aan een cargobike op waterstof, die later dit jaar op de markt wordt gebracht.”

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl