• Home Slider01

Groningen Streek BusDe komst van 20 streekbussen op waterstof die in het noorden van Nederland moeten gaan rijden is een paar maanden vertraagd. Dat zegt Peter Mul, projectleider bij het OV-bureau in Groningen desgevraagd tegen Waterstof Magazine. “De bussen staan klaar, maar bij de bouw van het waterstoftankstation is vertraging opgetreden”.

Het lag in de planning om de 20 streekbussen vanaf half december te laten instromen in de dienstregeling in provincies Groningen en Drenthe. De eerste bus is eind november al in Groningen geweest als zogenaamde voorloop-bus (zie foto). Dit ter voorbereiding van de seriematige inbouw van specifieke telematica en ICT in de overige bussen De complete serie bussen staan inmiddels gereed bij busbouwer Van Hool in België om uitgeleverd te worden.

Shell is de leverancier van de waterstof en het tankstation. Het station had medio december gereed zullen zijn. Dat is niet gelukt, o.a. door vertragingen die samenhangen met de covid-situatie. “De bouw is ver gevorderd, alle spullen staan klaar bij de leveranciers, maar de omstandigheden zitten even tegen”, zegt Peter Mul. “We zien dat Shell serieus werk maakt om het tankstation snel te realiseren en daarom gaan we er van uit dat binnen enkele maanden de 20 extra waterstofbussen rijden in de dienstregeling van Qbuzz.”

Het voornemen is de komende week al enkele nieuwe bussen te laten rijden om de chauffeurs op te leiden. “In Groningen en Drenthe rijden sinds 2017 al waterstofbussen. Deze twee bussen tanken bij het waterstoftankstation in Delfzijl, met groene waterstof van Nouryon. Hier is nog restcapaciteit die benut kan worden voor enkele nieuwe bussen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl