• Home Slider01

Grolley Messel ZwitserlandEen droom voor velen die geloven in waterstof wordt werkelijkheid. Het Duitse gasbedrijf Messer, met vestigingen door heel Europa, werkt aan een compact waterstof-tankstation voor thuis. Het onderzoek wordt gezamenlijk uitgevoerd met GRZ Technologies, een Zwitserse partner gespecialiseerd in de opslag van waterstof.

De technologie voor het opwekken en opslaan van waterstof is ondergebracht in een apparaat ter grootte van een wasmachine. Hierin is een elektrolyser gebouwd die nodig is om waterstof op te wekken uit duurzame energie en een kleine lagedruktank voor de opslag van ongeveer vijf liter zuivere waterstof. Baanbrekend is dat het mini-tankstation geen compressie en geen sterke koeling nodig heeft. De mini waterstofopslag absorbeert de H2-moleculen in een nieuw soort metaalhydride. Het gas kan worden bewaard bij kamertemperatuur onder een lage druk van vijf bar.

Om voertuigen onder hoge druk te kunnen vullen werkt de GRZ-compressor volgens het bedrijf met een enkele, stille compressiestap, waarvoor zelfs geen elektriciteit nodig is. Het verwarmt de waterstof, bijvoorbeeld met behulp van een warmtewisselaar. Dit verhoogt de druk en drijft het gas uit de opslagtank in het voertuig.

“De EPFL-compressor, het hart van het waterstof thuisvulstation, heeft geen bewegende delen. Ook heeft het geen elektriciteit nodig, maakt geen geluid en kan dus prima in een woonomgeving worden geïnstalleerd,” verklaart Hans Kellner, CEO van Messer in Zwitserland in het magazine Blick. "De waterstof in de tank wordt chemisch gebonden en weer vrijgegeven door de toevoer van warmte in plaats van elektriciteit. Het tanken van een waterstofauto duurt vijf minuten. De compressor slaat tot 15 kilo per uur op, dus bijna drie tankvullingen. Maar de eindgebruiker kan daarmee variëren.”

Messer en GRZ Technologies willen het eerste pilottankstation in het eerste kwartaal plaatsen in Lenzburg, in het noorden van Zwitserland tussen Bazel en Zurich. Later dit jaar moet het thuistanksysteem ook al te koop zijn. De prijs van de eerste tanksystemen bedragen meer dan 100.000 euro. Als de productie wordt opgeschaald kan dat dalen tot onder de 30.000 euro. “Een flink bedrag, maar daarmee zijn kopers permanent vrijgesteld van brandstofkosten.”

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl