• Home Slider01

Pau Febus1Europa loopt ver voorop bij het ontwikkelen van de wereldwijde waterstofeconomie. Dat blijkt uit een brancherapport van de business-group The Hydrogen Council dat deze week is verschenen. De snelheid van Europa wordt voor een belangrijk deel verklaard door de sturende rol van de Europese Unie, die waterstof grootschalig wil inzetten om de uitstoot van broeikassen tussen nu en 2050 met nagenoeg 100% terug te brengen. Daarvoor zijn grote waterstoffabrieken nodig voor de productie van groene waterstof uit duurzame energie.

In Europa bestaan plannen om vóór 2030 40 GW aan elektrolysers te plaatsen. Een groot deel komt direct aan de kust waar windenergie van zee aan land komt. Andere grote opwekinstallaties moeten komen in de zuidelijke landen waar veel zonne-energie beschikbaar is. Momenteel staat er in Europa 0,1 GW aan elektrolysers. Het beleid van Europa is er op gericht waterstof over de hele breedte van de energiemarkt in te zetten. Waterstof moet de toekomstige CO2-vrije brandstof worden binnen de industrie, binnen woningen en binnen de mobiliteit.

Van de 228 wereldwijd aangekondigde waterstofprojecten, bevindt zich 55% in Europa, staat in het rapport van The Hydrogen Council, uitgevoerd door adviesbureau McKinsey. Dit is het eerste complete wereldwijde overzicht van waterstofprojecten in ontwikkeling. De meesten zullen dit decennium van start gaan en zich richten op hernieuwbare groene waterstof of op fossiele brandstoffen gebaseerde blauwe waterstof met behulp van technologie om de resulterende emissies op te vangen. Als alle geplande projecten zouden worden gerealiseerd, wordt er de komende tien jaar 250 miljard euro in waterstof geïnvesteerd. Het stabiele overheidsbeleid geeft de industrie het vertrouwen om in actie te komen.

Leden van de Hydrogen Council - waaronder Royal Dutch Shell, BMW, Microsoft Corp en Sinopec - zijn van plan om de investeringen in waterstof de komende jaren te verzesvoudigen, ten opzichte van de investeringen in 2019. Door opschaling zal de prijs van waterstof de komende decennia flink dalen, tot het niveau van de huidige fossiele industrie. De daling zal in eerste instantie inzetten in gebieden met een overvloed aan duurzame bronnen, aldus het rapport van McKinsey.
Foto: Een belangrijk deel van het openbaar vervoer in de Franse stad Pau wordt uitgevoerd met moderne trambussen op waterstof.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl