• Home Slider01

Kobe waterstoftanker Suiso FrontierIn de Japanse stad Kobe wordt volop gewerkt aan de eerste tanker voor vloeibare waterstof ter wereld. Het Japanse bedrijf Kawasaki heeft het schip met de naam Suiso Frontier laten bouwen. Iets meer dan een jaar geleden werd het schip te water geladen, nu zijn de vaklieden bezig de technische installaties om de boot verder vorm te geven. Zo is er het afgelopen jaar een enorme tank aan boord getakeld (foto) waarin de waterstof in vloeibare vorm wordt opgeslagen. Kawasaki meldde eerder dat het schip in oktober klaar zou zijn, maar MarineTraffic geeft aan dat de tanker nog steeds aan de kade van de havenstad Kobe ligt.

De inspanning van Kawasaki is gericht om op een veilige en systematische wijze vloeibare waterstofdragers te bouwen. Niet alleen voor op zee, maar ook voor op de weg. Het bedrijf heeft al 40 jaar ervaring met het transporteren van koude vloeibare gassen als vloeibaar aardgas dat op -162 ℃ vervoerd moet worden.

Voor waterstof ligt de uitdaging iets hoger. Het gas wordt pas vloeibaar bij -253 °C (LH2) en krimt dan tot 1/800 van zijn oorspronkelijke volume. Door het kleinere volume neemt de opslag- en transport-efficiëntie flink toe, waardoor grotere distributie-volumes van waterstof mogelijk zijn. Het transport van waterstof in vloeibare vorm is een van de meest efficiënte methoden. Een nieuwe fabriek die 5 ton waterstof per dag vloeibaar kan maken is al geïnstalleerd in het Hydrogen Technology Demonstration Centre in Kobe.

Als er een internationale waterstofeconomie ontstaat, moeten grote hoeveelheden waterstof over zee getransporteerd worden. Het Japanse bedrijf investeert daarom nu al in de benodigde techniek. Naarmate de vraag naar waterstofenergie toeneemt, zal ook transport over land nodig zijn om grote hoeveelheden vloeibaar gemaakte waterstof naar verbruikslocaties te transporteren. De door Kawasaki zelf ontwikkelde isolatietechnologie voor opslagtanks voor vloeibaar gas, maakt het transport van vloeibare waterstof bij -253 ° C mogelijk.

De eerste waterstoftanker Suiso Frontier heeft een laadvermogen van 9000 ton, heeft een diepgang van 4,5 meter, is 116 meter lang en 19 meter breed. Het schip wordt ingezet op de route Japan-Australië, een afstand van zo’n 8000 km.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl