• Home Slider01

Post ZwitserlandDe twee Oostenrijkse staatsbedrijven OMV en Post willen uiterlijk in 2023 de eerste vrachtwagens met waterstof testen. Dat staat in een intentieverklaring die beide bedrijven hebben getekend. Afgelopen week maakten ze gezamenlijk de waterstofplannen wereldkundig. Het doel is om tegen het einde van het decennium 2.000 brandstofcelwagens op de weg te hebben om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. 

OMV en Post zien in waterstof een belangrijke technologie voor het verminderen van de CO2-uitstoot en het bereiken van klimaatdoelen. De twee bedrijven zien vooral grote kansen bij het goederentransport en personenvervoer. Hier is door de grote energievraag elektrificatie vaak moeilijk of zelfs onmogelijk, waterstof wordt gezien als een schoon alternatief. Het besluit van de twee bedrijven om voor waterstof te kiezen heeft direct te maken met de investeringsplannen van OMV om in Oostenrijk grootschalig groene waterstof op te wekken. Op het terrein van de raffinaderij in Schwechat, bij het vliegveld van Wenen, wordt voor 25 miljoen euro een grote waterstoffabriek van 10 MW gebouwd. Deze moet in de tweede helft van 2023 in bedrijf worden genomen en jaarlijks 1.500 ton groene waterstof produceren. Deze waterstof wordt deels gebruikt voor de productie van biodiesel. OMV is een groot olie- en gasconcern in Oostenrijk. De staat heeft een aandeel van 31% in het bedrijf.

Ook het Oostenrijkse postbedrijf is enthousiast over waterstof. Woordvoerder Peter Umundum laat bij de presentatie van de plannen weten dat hij de waterstofvoertuigen zo snel mogelijk in gebruik wil nemen. Deze moeten uitsluitend gaan rijden op groene waterstof. Sinds eind december rijdt het nationale postbedrijf van Zwitserland al met een (ingehuurde) vrachtauto op waterstof (foto).

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl