• Home Slider01

Hardinxveld HollandDe Holland Shipyards Group uit Hardinxveld-Giessendam zal in de tweede helft van dit jaar een eerste binnenvaartschip ombouwen naar waterstof. Het studietraject en het ombouwproces zijn inmiddels in volle gang en naar verwachting zal het containerschip met een lengte van 110 meter in december op waterstof varen.

Tijdens het ombouwproces zullen de verbrandingsmotoren worden verwijderd en plaatsmaken voor een PEM-brandstofcel. Door waterstof in de brandstofcel met zuurstof te laten reageren ontstaat stroom waar de nieuwe elektromotoren mee worden aangedreven. Daarnaast zal een accupakket worden geïnstalleerd en moeten er een systeem voor hogedruktanks voor waterstof worden geplaatst.  De waterstoftanks, de brandstofcellen en het batterijsysteem zijn afzonderlijke eenheden die kunnen worden verwijderd voor onderhoud of vervanging. Het brandstofcelsysteem wordt in de laadruimte van het schip geïnstalleerd, waarbij de waterstof in twee 40ft containers met een inhoud van circa 1000 kg bij een druk van 300 bar boven het brandstofcelsysteem wordt geplaatst. De brandstofcel kan 825 kW leveren en als extra vermogen nodig is springt de lithium-ionbatterij bij.

“Future Proof Shipping is verheugd om samen met de Holland Shipyards Group te werken aan de aanpassing van het binnenschip Maas om volledig op waterstof te varen. Dit toekomstbestendige schip wordt echt een emissievrij schip, een schip dat de weg baant voor een groenere en duurzamere binnenvaart”, aldus Richard Klatten, CEO  van Future Proof Shipping.

“Holland Shipyards Group heeft de afgelopen jaren een grondige ervaring opgedaan in het bouwen van schepen met duurzame voortstuwingsmethoden, voegt Leendert Hoogendoorn, directeur van de Holland Shipyards Group toe. “Eerst met batterijen en nu is de volgende stap logischerwijs het uitbreiden van onze ervaring met voortstuwingsmethoden die geschikt zijn voor (veel) grotere schepen. Het achteraf inbouwen van een waterstofsysteem past perfect binnen onze ambitie om te werken aan een groenere en duurzamere scheepvaart. 

Eenmaal weer in gebruik, zal het binnenvaartschip Maas containervracht vervoeren tussen Rotterdam en Antwerpen en zal naar verwachting de uitstoot van broeikasgassen met 2000 ton CO2e per jaar verminderen.

Dit innovatieve project wordt ondersteund door financiering van de Nederlandse RVO (Subsidie ​​Duurzaam Scheepvaart), Interreg Noordzee Programma (via het ZEM Ports NS project) en een stimuleringsregeling voor duurzame binnenvaart vanuit de Rotterdamse Haven, uitgevoerd door de Expertise en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB).

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl