• Home Slider01

Ryfylket NoorwegenDe Noorse veerbootmaatschappij Nordled heeft gasleverancier Linde gecontracteerd voor de levering van waterstof aan een nieuwe veerboot op waterstof. De boot krijgt waterstof aangeleverd in vloeibare vorm vanuit Duitsland. Op het terrein van het Leuna Chemical Complex in het oosten van Duitsland bouwt Linde momenteel aan een 24 MW elektrolyser.

"Waterstof is een krachtige energiedrager met een bewezen potentieel voor het verminderen van koolstofemissies bij gebruik in mobiliteit", zegt Armando Botello, President Europe North, Linde. "We zijn er trots op met Norled samen te werken en samen het voortouw te nemen bij de ontwikkeling van de transitie van de maritieme sector naar klimaatvriendelijke brandstoffen." Linde zal, naast het leveren van waterstof, ook aan land en aan boord waterstofopslag-, distributie- en veiligheidsapparatuur bouwen en installeren. 

De Noorse rederij MF Hydra heeft twee veerboten besteld waarvan er een gaat varen op batterijen en een op waterstof. De boten stoten zo 95% minder schadelijke emissies uit en hebben ruimte voor 80 personenauto’s en een capaciteit van 299 pasagiers. De ruim 82 meter lange boot die vaart op waterstof heeft twee brandstofcellen aan boord die ieder 200 kW aan vermogen kunnen leveren. Het H2-schip heeft inmiddels de werf verlaten en wordt nu bij Westcon Yards afgebouwd. De veerboot gaat varen op de route Hjelmeland - Skipavik - Nesvik in de regio Ryfylket.

De Noorse waterstof-aangedreven veerboot is een van de twee nieuwe schepen die deel uitmaken van het Europese innovatieproject Flagships. Daaraan heeft de Europese Unie 5 miljoen euro subsidie toegekend. Het bedrag gaat naar twee schepen, waarvan er een gaat varen in Noorwegen en een in Frankrijk.

Voor het filmpje van de tewaterlating van de eerste autoveerboot ter wereld klikt u hier.

 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl