• Home Slider01

Rotterdam binnenvaartschip zoutTijdens een officiële bijeenkomst in de haven van Rotterdam is de komst aangekondigd van het eerste bulkschip ter wereld op waterstof. Het schip zal nieuw worden gebouwd en gaan varen tussen de haven van Rotterdam en Delfzijl in het noordoosten van Nederland. Het bulkschip wordt ingezet voor het transport van zout en zal jaarlijks 250-duizend ton transporteren. De Nederlandse minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) liet weten dat het project 4 miljoen subsidie tegemoet kan zien, omdat het bijdraagt aan vergroening van de scheepvaart.

Het motorschip Antonie zal het eerste nieuwbouw- waterstof aangedreven droge bulk binnenvaartschip ter wereld zijn. Het 135 meter lange vrachtschip gaat tien miljoen euro kosten, twee keer zoveel als een vergelijkbaar schip. Ook is waterstof nu nog drie keer zo duur als diesel, waardoor veel andere schippers het risico om over te stappen niet aandurven.

Harm Lenten van Lenten Scheepvaart durft het experiment wel aan te gaan. Hij gelooft in waterstof als nieuwe duurzame brandstof. Met Nederlandse subsidie wordt het schip aanzienlijk goedkoper. Dankzij een Europese subsidie komt er een extra waterstof-tankstation in Delfzijl. Ook andere transporteurs kunnen van deze tankvoorziening gebruik gaan maken.

"We weten nog niet welke technologie in de toekomst doorslaggevend gaat worden, daarom is het zo belangrijk om alle mogelijkheden te testen," zegt minister Van Nieuwenhuizen. "Het project zal ook vast te maken krijgen met kinderziektes. Maar door dit project aan te gaan, kunnen we verder experimenteren en leren voor de toekomst."

Het gebruik van waterstof in de binnenvaart staat nog in de kinderschoenen. Er zijn al voorbeelden van schepen die op waterstof varen, maar dat zijn vaak bestaande schepen die zijn omgebouwd tot waterstofschip. Door nu een nieuw schip te ontwikkelen dat vaart op waterstof kan het ontwerp geoptimaliseerd worden. Met de in dit pilotproject opgedane praktijkervaring kunnen meerdere schepen met een brandstofcel worden uitgerust. Tevens kan verder worden geëxperimenteerd met productie, opslag en transport van waterstoftoepassingen. Met deze kennis wordt de overgang van de op gasolie aangedreven motoren naar schone aandrijving van binnenvaartschepen verder aangejaagd.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl