• Home Slider01

Vancouver WestportWestport Fuel Systems Inc, een wereldspeler in alternatieve schone brandstoffen, onderzoekt de toepassing van waterstof in verbrandingsmotoren. Een van de redenen om te kiezen voor een verbrandingsmotor, en dus geen brandstofcel, zijn de kosten. Brandstofcellen staan nog aan het begin van een ontwikkeling en zijn kostbaar. Verbrandingsmotoren zijn al veel verder door-ontwikkeld en betrouwbaar. De motoren van Westport werken met het gepatenteerde High Pressure Direct Injectie 2.0 ™ -systeem.

De ontwikkeling van verbrandingsmotoren op waterstof is volop bezig. De eerste technische resultaten zullen worden gepresenteerd op het komende Vienna Motor Symposium, dat plaatsvindt van 29-30 april 2021 in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen. Het symposium is dit jaar digitaal. In januari kondigde Westport al aan een onderzoeksproject te starten met Scania om het HPDI 2.0-brandstofsysteem toe te passen met waterstof in de nieuwste Scania-motor voor bedrijfsvoertuigen. Voorlopige testresultaten worden verwacht in de tweede helft van 2021. Het nadeel is dat verbrandingsmotoren nog altijd broeikasgassen uitstoten en daarom niet binnen de categorie zero-emission vallen.

Het beursgenoteerde Westport Fuel Systems is een toonaangevende leverancier van geavanceerde brandstofleveringscomponenten en -systemen voor schone, koolstofarme brandstoffen zoals aardgas, hernieuwbaar aardgas, propaan en waterstof aan de wereldwijde auto-industrie. Het bedrijf, met hoofdkantoor in Vancouver, Canada en vestigingen in Europa, Azië, Noord-Amerika en Zuid-Amerika, heeft klanten in meer dan 70 landen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl