• Home Slider01

Australie DessertDe Zuid-Australische regering en het Nederlandse Havenbedrijf Rotterdam hebben een Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend om de haalbaarheid te onderzoeken van export van groene waterstof uit Zuid-Australië naar Rotterdam Zowel Australië als Nederland worden gezien als 's werelds meest ambitieuze spelers in de waterstofeconomie en hernieuwbare energie. De stad Rotterdam heeft de grootste haven van Europa. 

Zuid-Australië is een van de wereldleiders op het gebied van hernieuwbare energie. Ongeveer 60% van de energie komt nu al uit wind en zon, dit zal tegen 2030 netto 100% hernieuwbare energie zijn. Meer dan 1 op de 3 Zuid-Australische huizen heeft zonne-energie op het dak en ongeveer 3% van huizen hebben al thuisbatterijen geïnstalleerd.

De haven van Rotterdam loopt voorop in de transitie naar hernieuwbare energie en heeft een ambitieus waterstof masterplan ontwikkeld om de belangrijkste waterstof import hub te worden om Noordwest-Europa van duurzame energie te voorzien. Op dit moment importeert Rotterdam enorme hoeveelheden olie en kolen. De import van waterstof zal deze de komende decennia voor een groot deel vervangen, als onderdeel van het koolstofarm maken van de Europese economie.

“De Zuid-Australische regering verwelkomt dit memorandum van overeenstemming met de haven van Rotterdam. We zijn onder de indruk van de ambitie van de Rotterdamse haven, die overeenkomt met die van de Zuid-Australische overheid. We hebben in 2019 een waterstofactieplan uitgebracht met de visie om een ​​leverancier van hernieuwbare waterstof van wereldklasse te worden”, zegt Stephen Patterson, minister van Handel en Investeringen. “Deze samenwerking past daarbij.”

“De Zuid-Australische regering is van plan een nationale en internationale exporteur van schone stroom te worden, door middel van nieuwe stroomverbindingen en vervoerders zoals waterstof. Dit zou ertoe kunnen leiden dat Zuid-Australië tegen 2050 ongeveer 500% van zijn huidige netvraag in hernieuwbare energie produceert”, aldus Dan van Holst Pellekaan, minister voor Energie en Mijnbouw in Australië.

“Europa blijft een netto-importeur van energie. Het zal echter geleidelijk verschuiven van grijs naar groen. Het Havenbedrijf Rotterdam wil deze verschuiving faciliteren door de ontwikkeling van nieuwe toeleveringsketens van waterstof te stimuleren. Dit is zowel belangrijk om klimaatverandering te stoppen als voor de duurzaamheid van bedrijven en de economie op de lange termijn ”, laat Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam bij de presentatie van de plannen weten.

Hij voegde eraan toe: “We weten dat de kosten gerelateerd aan de verzendafstand maar een klein deel zijn van de totale kosten van waterstof geleverd in Rotterdam. Het merendeel van de kosten wordt gemaakt door de productie van waterstof, de productie van dragers of het vloeibaar maken en opslaan. Dit betekent dat lokale omstandigheden zoals de hoeveelheid zonneschijn en wind in Zuid-Australië deze waterstof zeer competitief kunnen maken op de Europese markt.”

Zuid-Australië is het eerste land dat een dergelijke overeenkomst met de haven van Rotterdam heeft gesloten. De haven doet vergelijkbare haalbaarheidsstudies met betrekking tot de productie en verzending van waterstof met een aantal landen, waaronder IJsland, Portugal, Marokko, Uruguay en landen in het Midden-Oosten.

Het Havenbedrijf Rotterdam is een niet-beursgenoteerde naamloze vennootschap. De aandelen in het Havenbedrijf Rotterdam zijn in handen van de gemeente Rotterdam (circa 70%) en de Nederlandse overheid (circa 30%).

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl