• Home Slider01

Swiss WeissRuim 700 belangstellenden namen begin deze week deel aan de eerste digitale conferentie over waterstof die door de Deutsche Verkehrs-Zeitung werd georganiseerd. Nu de uitstoot van schadelijke stoffen in het zwaar transport flink naar beneden moet, komen de ontwikkelingen in de waterstofmarkt sneller op gang. De Duitse overheid stimuleert deze ontwikkeling met forse subsidies.

Elena Hof, programmaleider bij de Nationale Waterstof Organisatie kwam met goed nieuws voor de transportsector. Als onderdeel van een nieuwe financieringsrichtlijn (NIP II), die halverwege het jaar van kracht wordt, wordt het financieringspercentage voor bedrijfswagens met brandstofcelaandrijving verhoogd naar 80 procent. Maar tegelijkertijd staat Duitsland voor de nodige uitdagingen. De belangrijkste vrachtautofabrikanten zijn nog niet zover. Daimler Trucks uit Stuttgart is volop bezig met de ontwikkeling van vrachtauto’s op waterstof, maar het gaat nog wel twee jaar duren voor de eerste voertuigen -op proef- op de wegen zullen verschijnen. En Daimler richt zich dan ook nog niet op waterstofgas onder hoge druk, de vrachtautofabrikant ziet meer toekomst in vloeibare waterstof. Door de hogere energiedichtheid kan meer waterstof in het voertuig worden meegenomen en stijgt de actieradius fors. Er moet echter eerst een nieuwe tanktechnologie worden ontwikkeld die zorgt voor een gemakkelijke en veilige omgang met vloeibare waterstof. Waterstof wordt vloeibaar bij een temperatuur van -253 graden onder nul. Koeling is dus nodig en dit kost veel energie.

Waterstof is op dit moment ook nog veel te duur om te kunnen concurreren met diesel. H2 kost nu 9,50 euro aan de pomp in Duitsland, om te kunnen concurreren met fossiele brandstoffen moet de prijs dalen naar ongeveer 5 euro. Uiteindelijk gaat het de transporteurs om vergelijkbare TCO, de klant wil een hogere kilometerprijs niet betalen.  

Goed nieuws komt uit Zwitserland. Transportbedrijf Gebrüder Weiss rijdt daar momenteel tot volle tevredenheid met een Hyundai XCient Fuel Cell Electric Truck, een vrachtauto van 19 ton en een laadvermogen van 6 ton. Het verbruik is ongeveer 8 kilogram waterstof per 100 kilometer. De actieradius van de truck met een tank van 34 kilogram ligt tussen de 460 en 480 kilometer. Als trailer van 36 ton kan hij zo'n 400 kilometer afleggen. Bij koude temperaturen in de wintermaanden en bergopwaarts blijkt het voertuig zeer betrouwbaar. Bij het afdalen wordt energie opgeslagen in accu’s. Het grote nadeel van vrachtauto’s op waterstof is voorlopig de prijs. Subsidie blijft noodzakelijk om te kunnen concurreren met vervuilende trucks op diesel.

Uit de data van H2-Mobility, de Duitse organisatie die verantwoordelijk is voor de uitrol van waterstoftankstations, zijn er verspreid over Duitsland nu negen tanklocaties die zich speciaal richten op zwaar transport.

Meer informatie over het Zwitserse waterstofproject leest u hier

 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl