• Home Slider01

Zandvoort Shell HyundaiHet Force Hydrogen Racingteam van studenten van de Technische Universiteit in Delft hebben opnieuw een belangrijke sponsor binnengehaald. Enkele weken geleden werd bekend dat Shell een sponsorovereenkomst heeft getekend en nu maakt Hyundai bekend met het studententeam te gaan samenwerken. De TU Delft-studenten kunnen voor de verdere ontwikkeling van hun raceauto's een beroep doen op de kennis van de ingenieurs van het Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC) dat gevestigd is in het Duitse Rüsselsheim. De studenten ontwikkelen zelf het voertuig. In 2024 wil het studenten team uit Delft meedoen aan een race met waterstofauto’s op het circuit van Le Mans in Frankrijk.

Hyundai brengt veel ervaring in. De Hyundai Nexo is de beste verkochte waterstofauto ter wereld. De Koreanen hebben de afgelopen tien jaar zeer veel geïnvesteerd in waterstoftechnologie binnen de mobiliteit. Samen met Forze Hydrogen Racing wil Hyundai de grenzen op het gebied van waterstofmobiliteit verder verleggen.

Forze Hydrogen Racing houdt zich al sinds 2007 bezig met emissievrij racen. Het team is ontstaan vanuit de TU Delft en bestaat uit ruim zestig studenten. Ongeveer de helft de studie een jaar onderbroken om zich volledig op de raceauto te kunnen concentreren. Forze Hydrogen Racing heeft al verscheidene waterstof-elektrisch aangedreven raceauto's ontwikkeld. Het meest recente model is de Forze IX. Deze raceauto met een brandstofcel volgt de Forze VIII op (foto), die in 2019 nog tweede werd in een officiële race op het TT-circuit in Assen. Met de nieuwe Forze IX wil het studententeam van de TU Delft deelnemen aan races en de strijd aangaan met de beste conventionele racewagens. Naar verwachting gaat de Forze IX voor een grote doorbraak zorgen in duurzaam racen.

De Forze VIII rijdt met een brandstofcel van Ballard die indertijd is ontwikkeld voor bussen. Inmiddels zijn de ontwikkelingen een stuk verder, de brandstofcel van Hyundai is aanzienlijk lichter en kleiner, wat de raceprestaties ten goede komt. De twee brandstofcelsystemen in de 1500 kg wegende Forze IX hebben een totaal gecombineerd vermogen van 240 kW. De vierwielaangedreven raceauto heeft een topsnelheid van 300 km/u en accelereert van 0-100 km/u in minder dan 3 seconden. Volgens Forze Hydrogen Racing is de Forze IX revolutionair, aangezien deze technologie nog nooit eerder is gebruikt in zo'n krachtige waterstof-elektrische raceauto.

Foto: Enkele weken geleden werd in Zandvoort een persmoment gehouden over samenwerking met Shell. Waterstof Magazine was erbij, meer technische informatie over de raceauto leest u hier.

 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl