• Home Slider01

YanmarHet Japanse bedrijf Yanmar heeft deze week een test uitgevoerd met een boot op waterstof. Het vaartuig maakt gebruik van de waterstoftechniek die is ontwikkeld door autofabrikant Toyota voor de waterstofauto Mirai. Yanmar en Toyota hebben bijna een jaar aan de toepasbaarheid in de maritieme sector gewerkt. Yanmar is wereldleider op het gebied van maritieme aandrijflijntechnologie, en loopt voorop bij de ontwikkeling van schone vaartuigen.

Deze week is het systeem in de EX38A FC-plezierboot van Yanmar getest voor de kust van de stad van Kunisaki. De boot is de eerste die officieel voldoet aan de veiligheidsrichtlijnen voor schepen met waterstofbrandstofcellen die zijn opgesteld door het Ministerie van Land, Infrastructuur, Transport en Toerisme in Japan. Het schip van ruim 12 meter lang heeft een brandstofcel met een vermogen van 250 kW en haalt waterstof uit 8 tanks.

Met het oog op de toekomst heeft Yanmar plannen om het maritieme brandstofcelsysteem op te schalen door meerdere eenheden met elkaar te schakelen. Het brandstofcelsysteem zal naar verwachting tegen 2025 op grotere schepen worden ingezet.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl