• Home Slider01

Groningen Qliner1Voor Qliner-bussen en kleine achtpersoonsbusjes in het OV in Groningen en Drenthe wordt waterstof als schone oplossing voor de toekomst gezien. Qbuzz, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het openbaak vervoer in de regio laat daarom twee Qliners ombouwen naar waterstofbussen, personenbusjes volgen later.

Voor bussen als de 15-meter semi-touringcars die grote afstanden op de Qliner-diensten rijden is op dit moment geen standaardoplossing beschikbaar. Omdat de bussen de hele dag rijden is een accu geen schoon alternatief, er is in de dagelijkse dienstregeling geen ruimte om de voertuigen langdurig aan de laadpaal te zetten. Semi-touringcars op waterstof kunnen wel snel tanken, maar bestaan nog niet. Vandaar dat Qbuzz zelf voertuigen laat ombouwen.

Vanuit Groningen en Emmen gaat Qbuzz dit jaar grootschalig met waterstof aan de slag. Er rijden al twee waterstofbussen in Groningen, de komende maanden komen daar twintig bussen bij. De voertuigen staan klaar, het wachten is nog op de afronding van het waterstoftankstation. Corona zorgt voor vertraging. Eind dit jaar gaat het OV-bedrijf met tien extra waterstofbussen rijden vanuit Emmen. Ook hier moet een nieuw waterstoftankstation komen. Buschauffeurs worden momenteel getraind om met de voertuigen te rijden.

Ook voor de kleine achtpersoonsbusjes op de rustige streeklijnen ziet Qbuzz een ombouw naar waterstof als de oplossing. Het is daar wel een uitdaging om het totale gewicht van de busjes onder de 3500 kilogram te houden, omdat de chauffeurs van deze busjes vaak alleen een B-rijbewijs hebben, meldt de website ovnieuwsuitgroningen.nl.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl