• Home Slider01

Spanje civia slider3Een internationaal Europees consortium werkt aan de ontwikkeling van een nieuwe trein die gebruik maakt van de bovenleidingen, maar ook kan rijden op een brandstofcel. De kern van het project is een hybride, bi-modaal aandrijfsysteem dat de elektrische stroomtoevoer van de bovenleiding combineert met een 'hybride brandstofcel-powerpack', bestaande uit brandstofcellen en batterijen. Daar waar geen bovenleiding is, neemt de brandstofcel de energietoevoer over. De partners werken samen binnen het EU-project FCH2RAIL (Fuel Cell Hybrid Power Pack for Rail Applications) en komen uit België, Duitsland, Spanje en Portugal.

"We willen laten zien dat dit type treinen een concurrerend en milieuvriendelijk alternatief is voor de dieseltrein", zegt projectleider en onderzoeker Holger Dittus van het Duitse Instituut voor Voertuigconcepten. Momenteel worden verschillende spoorlijnen in Europa uitgerust met bovenleidingen, maar het aanleggen is een zeer duur en langdurig project dat ook nog eens afhankelijk is van de lokale geografische omstandigheden. Een alternatief zijn treinen op batterijen, maar die hebben een beperkte actieradius van 30 tot 70 kilometer, grotendeels afhankelijk van het routeprofiel en buitentemperaturen. Ongeveer de helft van de spoorlijnen in Europa heeft geen bovenleiding.

​Het H2-energievoorzieningssysteem moet zo worden ontworpen dat vermogen en actieradius kan worden uitgebreid. Het aantal brandstofcellen bepaalt het vermogen van het voertuig, het aantal waterstoftanks bepaalt de actieradius. Met een budget van 14 miljoen euro willen de initiatiefnemers binnen vier jaar een dergelijk systeem ontwikkelen, demonstreren en laten goedkeuren. Het project wordt met 10 miljoen euro gefinancierd door de Gemeenschappelijke Onderneming Fuel Cells and Hydrogen 2 (FCH 2 JU).

Het is de bedoeling om een elektrische CIVIA-trein (foto), van de Spaanse treinenfabrikant CAF, om te bouwen om ook op waterstof te kunnen rijden. Toyota Motor Europe zal het brandstofcelsysteem leveren. De eerste functionele tests en proefritten zullen plaatsvinden op het Spaanse en Portugese spoornet. Het Spaanse waterstofonderzoekscentrum Centro National de Hidrogeno (CNH2) is belast met de bouw van een waterstof-tankstation.

Onderdeel van het onderzoek zijn ook de wettelijke regelgeving op het gebied van waterstof- en spoorvervoer. De projectleiders proberen die twee samen te brengen om te allen tijde een veilige interactie tussen de waterstoftechnologie en de bovenleiding te garanderen. Op basis hiervan ontwikkelt het projectteam voorstellen voor gelijke regelgeving in heel Europa.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl