• Home Slider01

TeugeVier studenten hebben op Teuge Airport een jaar lang onderzoek gedaan naar het vliegen op waterstof vanaf general aviation-vliegvelden (GA).  Nu de fossiele brandstoffen de komende decennia gaan verdwijnen, zijn er alternatieve CO2-vrije brandstoffen nodig. Elektrisch vliegen op batterijen zou een oplossing kunnen zijn, maar het meenemen van energie in zware batterijen stuit op problemen. Waterstof is een mogelijke oplossing. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het Dutch Electric Aviation Centre. DEAC richt zich als landelijk kenniscentrum op de kleine luchtvaart en heeft een eigen Cessna 337 Skymaster testvliegtuig om kennis en ervaring op te doen met hybride en elektrisch vliegen

De vier studenten Maurits van de Molen, Mette Bouma, Jochem Klevewal en Bram Teunis hebben een jaar lang samengewerkt met Teuge Airport, een GA-vliegveld speciaal bestemd voor de kleine luchtvaart ten oosten van de stad Apeldoorn. GA is de verzamelnaam voor vliegtuigen en andere luchtvaartuigen die niet tot de grote passagiersvliegtuigen kunnen worden gerekend en geen vracht vervoeren. Sportvliegtuigen, vliegtuigen met reclameslepen, luchtballonnen en zweefvliegtuigen vallen in deze categorie. GA is onder meer verantwoordelijk voor het regionale vervoer, ambulance- en SAR-vluchten (Search And Rescue) met helikopters, gewasbescherming, luchtfotografie en luchtverkenning. De kleine regionale vliegvelden zijn de kweekvijvers voor de professionele luchtvaart. De studenten gaan na de eindexamens technische studies op HBO-niveau volgen.

Het onderzoek naar het gebruik van waterstof op kleine vliegvelden wordt op 12 april 2021 om 16.00 uur via een livestream gepresenteerd. De link naar deze livestream en verdere informatie is te vinden op www.deac-event.nl 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl