• Home Slider01

Albi Businova1De Franse bedrijven Safra en Symbio intensiveren hun samenwerking bij de ontwikkeling van een nieuwe generatie waterstofbussen. De bedrijven willen samen 1.500 nieuwe waterstofbussen produceren om aan de toekomstige vraag naar emissievrije bussen te voldoen. De bedrijven kennen elkaar al van eerdere busprojecten waarbij bussen op waterstof zijn ontwikkeld voor plaatsen als Artois-Gohelle, Versailles en Le Mans. Safra is momenteel de enige Franse fabrikant die waterstofbussen maakt,

Het in zuidwest Frankrijk gevestigde bedrijf Safra werkte al samen met Symbio - een joint venture tussen Michelin en Faurecia - bij de ontwikkeling van de eerste Franse waterstofbussen. Het busmodel Safra Businova is verkrijgbaar met waterstofaandrijving en maakt gebruik van een Symbio-brandstofcelsysteem. De twee bedrijven zijn nu contractueel overeengekomen om nog eens 1.500 bussen van 12 meter te produceren. 

 “We hebben een eerste fase gelanceerd om ons productietempo te versnellen”’ zegt Vincent Lemaire , CEO van het in Albi gevestigde bedrijf. “Met deze eerste efficiëntie-stap kunnen we snel 140 bussen per jaar produceren. De volgende fase zal nog ambitieuzer zijn, we zijn van plan om in 10 jaar in totaal € 100 miljoen te investeren om meer en sneller te produceren en zo een aanzienlijke kostenreductie te realiseren”.

Partner Symbio is inmiddels begonnen met de bouw van Europa's grootste brandstofcelfabriek in Saint Fons, ten zuiden van Lyon. Daar moeten uiteindelijk 60.000 brandstofcelsystemen per jaar worden geproduceerd.

Volgens een persbericht zullen de nieuwe waterstofbussen worden uitgerust met een door Symbio ontwikkelde plug-and-play-oplossing dat speciaal is ontworpen voor de eisen van bedrijven in het openbaar vervoer. Dit omvat onder meer een brandstofcel met een uitgangsvermogen van 45 kW, dat is meer dan de 30kW die in de bestaande bussen van Safra zit. Omdat de bussen 7 dagen in de week moeten rijden is onderhoud moeizamer in te plannen. De bedrijven hebben daarom een gezamenlijk onderhoudsschema gemaakt waarbij het vervangen van kwetsbare onderdelen en filters leidend is.

De nieuwe bussen kunnen vanaf december 2021 worden geleverd

Meer over de nieuwe fabriek van Symbio leest u hier.

 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl