• Home Slider01

Ulsan Korea mobiel tankstationIn de Koreaanse stad Ulsan is een proef van start gegaan met een mobiel waterstoftankstation. In de vrachtauto zit een waterstofopslag van maximaal 45 kilo, compressieapparatuur en een koelsysteem. De dispencer met een extra lange slang is toegankelijk via de achterdeur. Het mobiele tankstation richt zich op voertuigen voor intern transport zoals heftrucks, stapelaars en sleepwagens, maar de initiatiefnemers zien ook kansen om personenauto’s te tanken op plekken waar bestaande stationaire tankstations door een storing zijn uitgeschakeld.

De test met H2-heftrucks vindt plaats in Ulsan, thuisbasis van een grote Hyundai-fabriek en de grootste stad van Korea op het gebied van waterstof productie en distributie. Het onderzoek moet aantonen of waterstof een efficiënte oplossing is voor voertuigen voor intern transport die nu nog op accu’s of fossiele brandstoffen rijden. Accu-voertuigen moeten langdurig worden opgeladen, daardoor neemt de productiviteit snel af. Voertuigen op fossiele brandstoffen hebben op termijn geen toekomst in Korea. Voertuigen voor intern transport op waterstof hebben in het land nog wel te maken met de wetgeving, er zijn nog geen veiligheids- en certificeringsnormen beschikbaar.

De vier heftrucks op H2 die die speciaal voor het project zijn ontwikkeld hebben een laadvermogen van 2,5 ton en een brandstofcel van 5 kW. In de tanks past maximaal 1,5 kilo waterstof onder 500 bar. Met deze hoeveelheid kan het voertuig 6 uur draaien. Drie dochterbedrijven van Hyundai hebben aangekondigd dat zij inmiddels een geheel nieuwe vorkheftruck van 5 ton hebben ontworpen, dat voertuig moet over twee jaar te koop zijn.

Vorkheftrucks op waterstof zijn niet uniek in de wereld, in de Verenigde Staten rijden er inmiddels 25-duizend voor bedrijven die 24-uur per dag actief zijn. Amazon en supermarktketen Wallmart zijn daar grote afnemers. De eerste grote klant in Korea is Incheon Aiport Copporation bij de hoofdstad Seoul, de luchthaven wil 500 voertuigen die nu nog op een accu of diesel rijden ombouwen naar waterstof. Bij die aantallen is een stationaire tankvoorziening een betere oplossing, het eerste mobiele tankstation kan maximaal 10 vorkheftrucks in één uur opladen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl