• Home Slider01

Toyota truck onlyDe transportsector dringt er bij de Europese Unie op aan haast te maken met een laadinfrastructuur om emissievrij transport mogelijk te maken. “Bedrijven in het goederenvervoer nemen de klimaatdoelstellingen zeer serieus en willen snel aan de slag met voertuigen op waterstof of accu’s. Een dekkende en betrouwbare infrastructuur is daarbij een eerste vereiste.”

Om aan de vraag naar waterstof voor zware bedrijfsvoertuigen te voldoen moeten er al voor 2025 300 H2-stations staan langs de belangrijkste transportcorridors van Europa. Vijf jaar later moet dat aantal gegroeid zijn naar 1000. Momenteel zijn er nog nauwelijks waterstoftankstations in Europa die snel en voldoende waterstof kunnen leveren aan meerdere vrachtauto’s.

Truckfabrikanten en Transport & Environment hebben een brief naar de Europese Commissie gestuurd waarin ze uitspreken dat er van overheidswege iets moet gebeuren alvorens transporteurs in schone vervoersmiddelen gaan investeren. “Onze sector zet volledig in op de Green Deal en dus op koolstofneutraal goederenvervoer over de weg tegen uiterlijk 2050. Daartoe investeren we massaal in CO2-neutrale vrachtwagens”, aldus Martin Daum, voorzitter van de ACEA Commercial Vehicle Board, CEO van Daimler Truck AG en een van de opstellers van de brief. Het gezamenlijke verzoek komt precies vóór de verwachte herziening van de Europese richtlijn inzake alternatieve brandstoffeninfrastructuur (AFID) later dit jaar.

Waterstof is niet het enige knelpunt binnen de laadinfrastructuur. Voor transportwagens op batterijen moet er ook nog een infrastructuur worden aangelegd. De komende vier jaar moeten er 10.000 laadpunten voor vrachtwagens komen bij vrachtwagenhubs, logistieke knooppunten en langs elke hoofdsnelweg in Europa.

“Onze klanten zullen echter alleen in schone voertuigen investeren als ze deze gemakkelijk kunnen opladen of van waterstof kunnen voorzien terwijl ze goederen van het ene land naar het andere brengen. De komende AFID-herziening is een gouden kans om ervoor te zorgen dat de uitrol van de infrastructuur en de inzet van emissievrije voertuigen hand in hand gaan”, aldus de opstellers van de brief.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl