• Home Slider01

gösgen Alpiq Wasserkraftwerk goesgenDe uitrol van vrachtauto’s op waterstof in Zwitserland verloopt voorspoedig. Vijf maanden na de introductie van de Hyundai XCIENT Fuel Cell-trucks rijden er inmiddels 46 in het Alpenland rond. De fabriek voor groene waterstof bij Niedergösgen (foto) kan de productie bijna niet meer aan, de organisatie achter productiebedrijf Hydrospider moet snel aan de slag met een tweede productielocatie.

Midden vorig jaar is de eerste 2 MW elektrolyser voor de productie van groene waterstof in gebruik genomen. De eigenaren lieten toen weten dat de productie genoeg zou zijn voor 50 vrachtauto’s die dagelijks komen tanken. Inmiddels heeft de vraag naar waterstof, met 46 vrachtauto’s en andere waterstofvoertuigen, de maximale capaciteit bijna bereikt. Bij Sankt Gallen wil H2 Energy daarom binnenkort een nieuwe waterstoffabriek openen die draait op elektriciteit uit de nabijgelegen waterkrachtcentrale Kubel, om de leverproblemen die in Niedergösgen kunnen ontstaan op te lossen.

“Geen wonder”, zegt Daniel Keller van Hyundai Hydrogen Mobility, het bedrijf dat de vrachtwagens naar Zwitserland exporteert. “Met de laatste tranche zijn er al 46 waterstofvrachtwagens in gebruik in Zwitserland, op termijn moeten dat er meer dan 1000 zijn, dus uitbreiding is noodzakelijk. De transporteurs in Zwitserland zijn erg tevreden met de moderne vrachtauto’s op waterstof. Deze berichten dringen door tot in andere landen. H2 Energy wordt dan ook vaak benaderd door geïnteresseerde transportbedrijven die daar willen gaan rijden op waterstof.”

De nieuwe Hyundai vrachtauto’s van het type XCIENT Fuel Cell die in Zwitserland rijden kunnen ongeveer 400 kilometer afleggen op een lading waterstof. De XCIENT wordt aangedreven door een 190 kW waterstof-brandstofcelsysteem met dubbele 95 kW-brandstofcellen. Zeven grote waterstoftanks bieden samen een opslagcapaciteit van 32 kg waterstof. Het tanken van elke vrachtwagen duurt ongeveer 8 tot 20 minuten, afhankelijk van het tankstation. Het dubbele brandstofcelsysteem levert voldoende energie om de Zwitserse bergpassen te kunnen bedwingen. Hyundai werkt nog aan de ontwikkeling van een losse trekker. Deze krijgt een actieradius van 1000 km.
Waterstof Magazine liet enkele weken geleden weten dat de Hyundai XCIENT Fuel Cell eind dit jaar ook in Nederland op de markt wordt gebracht.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl